Najczęściej wymieniane elementy klimatyzacji

Najczęściej wymieniane elementy klimatyzacji
Klimatyzacja jeszcze do niedawna była luksusem, obecnie zaś trudno myśleć o komfortowym podróżowaniu w upalne dni bez udogodnienia, jakie daje chłodne powietrze, wydostające się z kratek wentylacyjnych naszego auta. By układ klimatyzacji działał sprawnie, wymagane jest systematyczne serwisowanie.

Wymiana filtrów to konieczność

Sprawna klimatyzacja to nie tylko komfort, ale i zdrowie podróżujących. Niekiedy może mieć także wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przede wszystkim należy zadbać o stan filtra kabinowego. Odpowiada on za jakość powietrza dostarczanego do wnętrza kabiny. Zaniedbany, zapchany filtr, który nie był dawno wymieniany, jest siedliskiem bakterii, drobnoustrojów i grzybów. Używanie go w takim stanie grozi infekcjami górnych dróg oddechowych. 

Bardzo łatwo określić, kiedy filtr nadaje się do wymiany – najczęściej, gdy poczujemy nieprzyjemny, nieświeży zapach stęchlizny (zwykle po przełączeniu z klimatyzacji na zwykłą wentylację). Trzeba też pamiętać, że zapchany filtr kabinowy zmniejsza wydajność układu wentylacyjnego, co w skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do awarii dmuchawy. Na pewno też zużyty filtr przyczynia się do tego, że szybciej zaparowują szyby wewnątrz kabiny, co zmniejsza widoczność i może być przyczyną stłuczki czy wypadku. Filtr należy wymieniać sezonowo (np. wiosną) lub co 10 tys. kilometrów.

Niesprawna klimatyzacja szkodzi zdrowiu

Nieprzyjemny zapach może być także spowodowany zagrzybieniem przewodów wentylacyjnych. Wtedy dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług warsztatu, gdzie zostanie dokonane osuszenie i dezynfekcja kanałów wentylacyjnych. Sezonowym elementem serwisowania układu klimatyzacji powinno być także uzupełnienie czynnika chłodzącego. Zbyt mała ilość powoduje bowiem słabe schładzanie, zatem niższą efektywność klimatyzacji. 

Trzeba też pamiętać, że żaden układ klimatyzacji nie jest idealnie szczelny. Przez mikroszczeliny może wydostawać się czynnik chłodzący, a w jego miejsce pojawiać się wilgoć, która powoduje kolejne rozszczelnienia. To prowadzi do korozji, która niszczy takie elementy jak parownik i chłodnica klimatyzacji, które po awarii należy wymienić. Zniszczenia te pociągają za sobą znacznie większe koszty, niż w sytuacji normalnego serwisowania i dbania o elementy układu klimatyzacji. 

W niektórych przypadkach awaria jednego z elementów układu powoduje konieczność wymiany innych podzespołów. Np. wymiana kompresora oznacza też konieczność zakupu nowego osuszacza oraz zaworu rozprężnego. W niektórych modelach samochodów sama wymiana parownika stwarza wiele problemów, ponieważ wymaga rozmontowania deski rozdzielczej podają eksperci z autoklimatyzacja.pl.

Ozonem lub ultradźwiękami w grzyby i bakterie

W czasie normalnej eksploatacji klimatyzacji, przy wymianie filtra kabinowego oraz uzupełnieniu czynnika chłodzącego, warto także dokonać rutynowej dezynfekcji wnętrza pojazdu. Zakłady serwisowe mogą dokonać dezynfekcji za pomocą ozonatora lub urządzenia emitującego ultradźwięki. Warto skorzystać z tej usługi, ponieważ dzięki niej pozbędziemy się drobnoustrojów czy grzybów, które zdążyły zagnieździć się w tapicerce czy wykładzinach.

Serwisowanie klimatyzacji nie jest szczególnie kłopotliwe ani kosztowne. Dbanie o sprawność układu pomoże zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także zdrowie.

Szukaj najlepszych specjalistów od klimatyzacji samochodowej na pkt.pl.
Opracowanie:
Martyna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (1)
3.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży