Artykuł sponsorowany

Na czym polegają przeglądy techniczne infrastruktury kolejowej?

Na czym polegają przeglądy techniczne infrastruktury kolejowej?

W zakres utrzymania infrastruktury kolejowej wchodzi między innymi jej diagnostyka, obejmująca wykonanie pomiarów, a także sporządzenie wniosków w formie protokołu. Ocena elementów pod kątem sprawności jest istotna zwłaszcza z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz efektywności tego rodzaju transportu szynowego. Za dbałość o stan techniczny odpowiedzialny jest zarządca, który może zlecić wykonanie konkretnych prac wykwalifikowanym fachowcom.

Jakie elementy poddaje się badaniom?

W ramach okresowej diagnostyki kontroluje się stan techniczny samego toru, jak i nawierzchni kolejowej, do której zalicza się: szyny, podkłady, złączki oraz podsypkę. Z kolei w zakres tak zwanego dozorowania linii kolejowych, czyli ich obchodów wchodzą dodatkowo między innymi obiekty inżynieryjne czy też trakcja. Podczas przeglądów technicznych infrastruktury kolejowej zwraca się uwagę na szerokość i wichrowatość toru, a także nierówności w tokach szynowych. Bardzo ważna jest również ocena samych szyn, a w szczególności stopnia zużycia ich główek, liczby pęknięć oraz ich umiejscowienia. Weryfikacji poddaje się podkłady, zwłaszcza jeśli chodzi o ich prawidłowy rozstaw. W zakres diagnostyki wchodzi ponadto określenie braku, uszkodzenia bądź luzów śrub, wkrętów i innych komponentów spajających elementy nawierzchni kolejowej. Bardzo ważna jest również sama podsypka, czyli kruszywo znajdujące się pomiędzy podkładami. Ustaleniu podlega między innymi stopień jej zanieczyszczenia, zachwaszczenia, zagęszczenia, grubość warstwy.

Jak często diagnozuje się infrastrukturę?

Według przepisów prawa budowlanego, którym podlega również obiekt, jaki stanowi nawierzchnia kolejowa, przeglądów powinno dokonywać się nie rzadziej niż raz w roku, aby skontrolować stan techniczny. Ponadto raz na 5 lat powinny odbywać się badania, których celem będzie także wskazanie przydatności eksploatacyjnej infrastruktury oraz poziomu jej walorów estetycznych. W tym celu dokonuje się stosownych pomiarów, które następnie porównuje się z wartościami nominalnymi, wskazanymi w instrukcji bądź regulacjach wewnętrznych zarządcy. Specjaliści, chociażby z inowrocławskiej firmy In-Tor, zajmujący się przeprowadzeniem diagnostyki, wykrywają wszelkie nieprawidłowości w sposób wzrokowy bądź z wykorzystaniem odpowiednich przyrządów i maszyn. Do nich można zaliczyć między innymi toromierz, strzałkomierz czy też drezynę. Wszystkie wyniki, stwierdzone nieprawidłowości i wskazania do ich usunięcia muszą zostać zamieszczone w sporządzanym protokole, a następnie zarchiwizowane.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz