Artykuł sponsorowany

Na czym polegają naprawy powypadkowe i czy są opłacalne?

Na czym polegają naprawy powypadkowe i czy są opłacalne?

Nawet niewielka stłuczka może znacznie uszkodzić ważne podzespoły auta, jak i jego karoserię. W wielu przypadkach, zwłaszcza dotyczących aut starych roczników i mało już popularnych modeli, samochód przekazywany jest do stacji demontażowej. Nie oznacza to jednak tego, że naprawy powypadkowe nie są skuteczne i nieopłacalne. Należy jednak wiedzieć, że nie zawsze warto je wykonywać.

Kiedy warto zdecydować się na naprawę powypadkową?

Większe kolizje drogowe samochodów starszych roczników i już mało popularnych modeli aut kwalifikują te pojazdy do demontażu oraz kasacji. Naprawy powypadkowe są bowiem dzisiaj dedykowane głównie dla pojazdów, które nie uczestniczyły w bardzo poważnych kolizjach. Mocniejsze stłuczki, uderzenia w barierki czy drzewa, a także zdarzenia na parkingach i garażach generują uszkodzenia, które warto naprawiać. Jeśli jednak samochód dachował, jego przód został doszczętnie zniszczony lub jeśli auto uległo pożarowi, szansa na odtworzenie określonych podzespołów jest niewielka.

Obecnie zatem naprawy powypadkowe głównie przeprowadza się przy delikatnych uszkodzeniach lub przy tych większych, ale dotyczących aut marek premium. Popularną praktyką jest również sprowadzanie uszkodzonych pojazdów z Francji, Niemiec czy Skandynawii do Polski. Zajmują się tym komisy samochodowe, które współpracują przy naprawach z takimi szeroko wyspecjalizowanymi zakładami jak HMS SERWIS – otrzymał on jako podwykonawca, autoryzacje importera marki Nissan i Kia na naprawy blacharsko-lakiernicze gwarancyjne i pogwarancyjne.

Jak wygląda naprawa powypadkowa?

Naprawa powypadkowa zawsze rozpoczyna się od bardzo precyzyjnych oględzin. Ważne jest wykorzystanie nowoczesnego sprzętu pomiarowego, który pozwoli określić poziom uszkodzenia danych podzespołów. Często auto podpinane jest pod diagnostykę komputerową. Dopiero wtedy dany zakład może przejść do tworzenia kosztorysu naprawy. Jeśli zostanie on zaakceptowany przez klienta, warsztat może rozpocząć prace projektowe. Czego one dotyczą? Przede wszystkim demontażu uszkodzonych elementów ich opisywaniu i klasyfikowaniu, a także zastępowaniu nowymi oryginalnymi oraz zamiennymi częściami. Przy naprawach powypadkowych bardzo ważne są zatem działania w zakresie mechaniki oraz elektromechaniki samochodowej. Część z tych prac przeprowadzanych jest przed renowacją karoserii. Inne dopiero po jej wiernym odtworzeniu.

Jeśli chodzi właśnie o naprawę karoserii samochodu, serwis ten podzielony jest na dwie części. Pierwsza z niej dotyczy blacharstwa odtwarzającego. Polega ono na przywróceniu blaszanym elementom ich pierwotnego kształtu. Jest to możliwe tylko przy zastosowaniu specjalnych programów do modelowania 3D. W większości przypadków prace to odbywają się w warsztacie naprawczym. Jeśli jednak uszkodzenia są zbyt złożone i duże, serwisant może złożyć zamówienie np. na stworzenie maski samochodowej według projektu w specjalistycznym ośrodku metaloplastycznym.

Oprócz blacharstwa odtwarzającego wyróżnia się także to renowacyjne. Polega ono na przywracaniu fabrycznego wyglądu karoserii z uwzględnieniem wszystkim najważniejszych parametrów technicznych. Auto jest zatem ponownie lakierowane. Zastosowany lakier jest przy tym impregnowany i woskowany, a także często zabezpieczany powłokami antykorozyjnymi i hydrofobowymi.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Naprawy powypadkowe powinny dotyczyć także regeneracji wnętrza auta. Ważne powinno być zabezpieczenie podwozia samochodu oraz dokładne sprawdzenie geometrii kół. Serwis aut po kolizjach i mniejszych stłuczkach jest wieloetapowy. Najlepsze zakłady zwracają bowiem uwagę na każdy element. Często należy wymienić koła, opony, szyby, lusterka oraz zamontować nowe poduszki powietrze wraz z regeneracją deski rozdzielczej, oraz kierownicy.

Po zakończonych pracach auto powinno zostać dokładnie przetestowane zarówno w warunkach warsztatowych, jak i na trasie. Warto, aby trafiło także na przegląd do okręgowej lub podstawowej stacji kontroli pojazdów. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz