Artykuł sponsorowany

Na czym polega usługa pełnego serwisu układu hamulcowego?

Na czym polega usługa pełnego serwisu układu hamulcowego?

Układ hamulcowy jest jednym z najbardziej obciążonych zespołów w samochodzie. Używany jest praktycznie co chwilę, raz w mniejszym stopniu, czasem dość intensywnie. Pozwala uniknąć kolizji, nie potrącić pieszego czy po prostu zatrzymać samochód w wyznaczonym miejscu. Ze względów bezpieczeństwa, układ powinien być doinwestowany i odpowiednio serwisowany. Jest jednym z zespołów, podlegających obowiązkowemu sprawdzeniu podczas przeglądu technicznego.

Działanie serwisowe w pełnym zakresie w układzie hamulcowym możemy podzielić na zadania:

  • Wizualną ocenę,
  • Czyszczenie układu wraz z tłoczkami,
  • Wymianę płynu,
  • Wymianę klocków i tarcz,
  • Diagnostykę elektryczną.

Wymiana płynów eksploatacyjnych najlepiej przez fachowca

Wymiana płynu w układzie hamulcowym zawsze powinna być połączona z oceną wizualną stanu technicznego auta w obszarze sprawności układu. Dlatego poza wyszukaniem dystrybutora sprawdzonych płynów eksploatacyjnych auta, dobrze znaleźć firmę, która również zadba o właściwy proces wymiany płynu z utylizacją zużytych substancji. Przykładem firmy, która kompleksowo zajmuje się serwisem płynów eksploatacyjnych, jest firma F.H.U. Smarpol. Nim nastąpi usługa, należy auto do tego celu odpowiednio przygotować.

W pierwszej kolejności układ powinien być oceniony zarówno wizualnie, jak i w trakcie jazdy bądź na rolkach testowych. Przegląd układu hamulcowego polega na:

  • Zlokalizowaniu ewentualnych wycieków
  • Ocenie stanu przewodów hamulcowych
  • Jeżeli któreś z kół słabiej hamuje, powinno być oznaczone do kontroli przyczyny w trakcie późniejszych prac
  • Ocenie grubości okładzin ciernych klocków
  • Stanu tarcz i bębnów – jeżeli brakuje uchwytów mocujących, powinny być one oczywiście uzupełnione
  • Sprawdzeniu ewentualnego mechanicznego korektora hamowania na tylne osi
  • Zbadaniu hamulca ręcznego co do skuteczności hamowania oraz stanu zużycia linek zaciągowych
  • Ocenie pozostałych elementów hydraulicznych wraz z przeczyszczeniem ich.

Przy ich składaniu elementów hydraulicznych należy użyć nowych uszczelek oraz pasty montażowej. Również prowadnice zacisków powinny zostać oczyszczone, lecz już niesmarowane. Całe jarzmo hamulca powinno być wolne od rdzy, również tyczy się to powierzchni piasty koła.

Powody okresowej wymiany płynu hamulcowego

Po takich zabiegach powinien być wymieniony płyn hamulcowy. Jest to zadanie konieczne z dwóch względów:

  • w celu odpowietrzenia układu przy pracach serwisowych.
  • płyn hamulcowy starzeje się, jest higroskopijny, jego temperatura wrzenia z czasem ulega obniżeniu.

Ze względów bezpieczeństwa zatem kierowcy i innych użytkowników dróg, zaleca się jego wymianę co 2 lata.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz