Artykuł sponsorowany

Na czym polega renowacja lakieru samochodowego?

Na czym polega renowacja lakieru samochodowego?

Nawet najlepiej utrzymany samochód jest narażony na niszczenie powłoki lakierniczej przez różne czynniki zewnętrzne. Podczas jazdy oddziałują na nią silne podmuchy wiatru, które niosą drobinki piasku, asfaltu i częstej roślinnych. Nie bez wpływu pozostają też opady deszczu, śniegu czy gradu, zwłaszcza w zanieczyszczonym środowisku miejskim. Pierwotny wygląd może przywrócić renowacja lakieru.

Czynniki szkodliwe dla lakieru

Uszkodzenia lakieru mogą być poważnym problemem, który nie tylko negatywnie wpływa na estetykę pojazdu, ale też może stanowić początek większych uszkodzeń, np. spowodowanych ogniskiem korozji. Przyczyn takich zmian jest wiele, ale ogólnie można je podzielić na mechaniczne i chemiczne. Do pierwszej grupy powodów uszkodzeń zaliczają się:

  • stosowanie niewłaściwych szmatek do wycierania i polerowania lakieru,
  • stosowanie preparatów niskiej jakości do czyszczenia i woskowania,
  • mycie wodą pod wysokim ciśnieniem,
  • mycie szczotką bez uprzedniego usunięcia zanieczyszczeń,
  • długie mycie gąbkami i szczotkami tą samą wodą,
  • nieusuwanie osadów z zacieków, jakie powodują płyny do spryskiwaczy.

Mechaniczne uszkodzenia i matowienie lakieru powoduje też jazda podczas silnego wiatru czy deszczu, które niosą ze sobą twarde cząstki.

Drugą grupę uszkodzeń powłok lakierniczych powodują czynniki chemiczne. Jak twierdzi właściciel zakładu blacharsko-lakierniczego Bogusław Zając P.P.H.U., szczególnie narażone na takie uszkodzenia są samochody pokryte ciemnym lakierem, który latem szybko rozgrzewa się do temperatury 50-60 stopni. W takich warunkach pory lakieru otwierają się i intensywniej wchłaniają związki chemiczne. Szkody może spowodować dotyk dłoni posmarowanej kremem z filtrem UV, ślad paliwa z dodatkiem oleju rzepakowego, kosmetyki z parafiną, pot, żele do włosów i inne preparaty z dodatkiem kwasów. Wyjątkowo szkodliwe dla lakieru są też ptasie odchody. Aby uniknąć szkód, należy natychmiast zetrzeć takie pozostałości miękką ściereczką.

Renowacja – kiedy szkody stały się faktem…

Usuwanie mechanicznych i chemicznych uszkodzeń lakieru wymaga dostosowania metody działania do charakteru problemu oraz stopnia destrukcji powłoki. Jeśli jest ona jedynie zmatowiona, wystarczy polerowanie powierzchni. Kiedy jednak pojawią się bąble, ubytki czy falowanie, konieczne jest szlifowanie i usuwanie powłoki, a następnie nakładanie jej warstw od nowa. O ile z pierwszym zadaniem poradzi sobie amator, drugie wymaga już wizyty
w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Warto jednak zaznaczyć, że samodzielne polerowanie lakieru może skończyć się pozostawieniem tzw. hologramów. Są one efektem stosowania niewłaściwej pasy polerskiej, nierównego nacisku, zbyt dużej ilości pasy czy zbyt głębokiego spolerowania w niektórych miejscach. Aby uzyskać idealny efekt, warto oddać pojazd w ręce specjalisty. Renowacja lakieru wykonywana w warsztatach obejmuje kilka etapów:

  • staranne oczyszczenie powierzchni ze wszelkich zabrudzeń (smoła, cząstki metali i piasku, rośliny),
  • dokładne mycie i suszenie karoserii,
  • usunięcie zmatowionych fragmentów lakieru za pomocą maszyny polerskiej oraz specjalnej pasty,
  • maszynowe wygładzenie powierzchni za pomocą pasty polerskiej,
  • ewentualne nałożenie powłoki ochronne.

Zależnie od rodzaju uszkodzeń (rysy, swirle, hologramy, zmatowienia) stosuje się pasty polerskie o różnej gradacji. Im głębsze uszkodzenia, tym więcej etapów polerowania jest niezbędnych do przywrócenia pięknego lśnienia powłoki.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz