Na czym polega podstawowa naprawa alternatora a na czym regeneracja?

Każdy pojazd posiada mniej lub bardziej rozbudowany układ elektryczny. W najstarszych samochodach były to przynajmniej rozrusznik, zapłon, ładowanie oraz światła. Dziś mamy dodatkowo wiele elementów komfortu oraz bezpieczeństwa. Wszystkie one są opomiarowane i sterowane elektrycznie. Aby jednak wszystko to mogło działać nie wystarczy sam akumulator, gdyż jego pojemność energii jest stosunkowo niska. Za zasilanie w prąd odpowiada alternator.
Alternator jest maszyną elektryczną wirującą, generującą z ruchu obrotowego napięcie i natężenie prądu elektrycznego, składające się na jego moc. Zmiana obciążenia alternatora powoduje zwiększenie zużycia benzyny czy oleju napędowego, jako źródła prądu generowanego w silniku.
Z jakich elementów składa się alternator w aucie?
Główne elementy alternatora i typowe ich usterki, z jakimi borykają się warsztaty samochodowe, takie jak Marek Kantorski Warsztat mechaniki pojazdowej, to:
- Stojan i obudowa - to nieruchome uzwojenie, generujące prąd elektryczny w zmiennym polu magnetycznym. Sam stojan nie podlega zazwyczaj usterkom, jednak zabrudzony mieszanką oleju i kurzu, może powodować wadliwe funkcjonowanie wirnika.
- Wirnik i łożyska - generuje we współpracy ze stojanem prąd elektryczny. Osadzony jest na łożyskach, które znoszą dość spore obciążenia – wirnik wiruje nawet z prędkością 10 000 obr/min. Uszkodzenia zwykle dotyczą luzów na łożyskach i wtórnie powodują ocieranie wirnika o stojan.
- Szczotki i pierścienie - dostarczają prąd do wirnika w trakcie jego ruchu obrotowego. Bez nich wszelkie okablowanie uległoby ukręceniu. Najczęstsze problemy to wytarte szczotki (rzadziej starte pierścienie), zabrudzenia wyciekającym olejem.
- Układ prostowniczy - składa się z diod półprzewodnikowych, tworzących mostek. Odpowiada za zmianę prądu zmiennego generowanego przez alternator na prąd stały. Najczęstsze usterki to przepalenia diod.
- Układ stabilizujący - to regulator napięcia, który zapewnia odpowiedni przedział potencjału na wyjściu, bez względu na wartość napięcia na wejściu. Powinno zawierać się ono między 14-14,5V. Uszkodzenia polegają na przebiciu półprzewodnika prądem.
Podstawowa naprawa alternatora a regeneracja
W zależności od miejsca powstania usterki części, która okazuje się niesprawna, podstawowa naprawa alternatora będzie polegała na:
- wymianie elementów na nowe,
- spawaniu elementów obudowy stojana alternatora
- wymianie łożysk w wirniku
- wymianie szczotek i pierścieni
- wymianie diod w układzie prostowniczym
- wymianie regulatora napięcia.
Profesjonalne warsztaty mechaniczne poza naprawą świadczą usługi regeneracji alternatora, które przywracają właściwości użytkowe naprawianym elementom. Regeneracja jest procesem skomplikowanym, wymagającym wyczucia, fachowej wiedzy i doświadczenia. Ogólnie polega na demontażu rozrusznika i alternatora, gruntownemu czyszczeniu części, regeneracji elementów (regulatorów, stojanów, cewek i wirników) i ponownym montażu.