Artykuł sponsorowany

Na czym polega audyt SEO?

Na czym polega audyt SEO?

Zagadnienie audytu SEO cieszy się w ostatnim czasie rosnącą popularnością, nic więc dziwnego, że coraz większa grupa osób odpowiedzialnych za marketing w firmach zdaje sobie sprawę z wagi tego aspektu w strategii promocyjnej i sprzedażowej. Materiałów teoretycznych i praktycznych studiów przypadku na ten temat można znaleźć w sieci wiele. Przed przejściem do szczegółów wypada jednak zacząć od podstaw. Czym jest audyt SEO? Z jakich etapów się składa? Jak długo trzeba czekać na wymierne rezultaty?

1. Audyt SEO - co to jest?

2. Audyt strony internetowej - etapy

3. Kiedy najlepiej przeprowadzać audyt SEO?

4. Ile to kosztuje?

Podkreślmy, że sam audyt SEO stanowi niejako fundament wszelkich dalszych działań prowadzonych pod kątem SEO, umożliwiających między innymi poprawienie pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Audyt SEO - co to jest?

Na początku wyjaśnijmy, na czym dokładnie polegają audyty SEO. Pod tym pojęciem ukrywa się całościowy proces oceny strony internetowej, mający na celu zweryfikowanie jej widoczności w wyszukiwarce Google. Analizujący gromadzi informacje na temat słabych i mocnych stron witryny, a następnie na tej podstawie opracowuje wskazówki mogące zmienić sytuację.

To działania o tyle istotne, że współcześnie algorytmy rządzące wyszukiwarkami coraz większy nacisk kładą na efektywną optymalizację, przekładającą się na tworzenie serwisów ocenianych jako godne uwagi przez użytkowników oraz roboty indeksujące. Audyt strony sam w sobie nie rozwiązuje problemu, jednak wskazuje konkretne obszary, które powinny zostać zmienione przez programistę lub osobę zarządzającą witryną.

Audyt strony internetowej - etapy

Jak wygląda audyt strony www krok po kroku? W zależności od sytuacji cały proces może przyjmować różne formy, jednak jego podstawowe elementy pozostają niezmienne. Prześledźmy zatem te najważniejsze fazy.

  • Analiza strony w SERP

Skrót SERP odnosi się do tzw. Search Engine Results Page, czyli strony internetowej, która prezentuje wyniki wyszukiwania stanowiące odpowiedź na konkretne słowa kluczowe. Aby przeanalizować ten aspekt, w audycie SEO korzysta się z różnych narzędzi, między innymi Google Analitycs czy Google Search Console. W ten sposób można uzyskać konkretne dane dotyczące analizy słów kluczowych i widoczności w Google, problemów z witryną czy zachowań użytkowników.

  • Analiza strony w wynikach wyszukiwania

Kolejnym krokiem jest zbadanie sposobu wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania, z uwzględnieniem wszystkich znaczników. Na tym etapie sprawdzane jest wykorzystanie wszelkich udostępnianych przez Google narzędzi. Przyczyny braku konkretnej strony w wynikach wyszukiwania mogą być różne: począwszy od blokady indeksowania aż po ograniczenia Google.

  • Analiza wewnętrzna strony

Tu weryfikacji podlega kilka czynników, między innymi szybkość ładowania strony, linkowanie wewnętrzne, słowa kluczowe, prawidłowa struktura treści. Wszelkie te szczegóły sprawiają, że witryna staje się bardziej przyjazna dla robotów, a tym samym - częściej przez nie polecana, co wpływa na widoczność strony. Liczy się to nie tylko w przypadku sklepów internetowych.

Kiedy najlepiej przeprowadzać audyt SEO?

W zasadzie nie ma złego momentu, by wykonać audyt SEO i na jego podstawie wprowadzić kluczowe zmiany, dzięki którym optymalizacja strony będzie bardziej precyzyjna, a wyniki twojej witryny lepsze. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których wszelkie modyfikacje SEO: audyt, pozycjonowanie stron i późniejsza promocja, są szczególnie polecane. O jakich okolicznościach mówimy?

  • Tworzenie nowej strony

Kompleksowy audyt może poprzedzać proces powstawania nowej strony www. Dzięki niemu już na samym starcie unikniesz błędów lub wykorzystasz szanse, tym samym zyskując dużą przewagę nad konkurencją. Ta metoda pozwala także wyeliminować mankamenty, które później bardzo trudno poprawić.

  • Wprowadzanie kluczowych zmian

Gdy przenosisz witrynę, rozbudowujesz ją lub wprowadzasz ważne zmiany w strukturze strony, także rozważ przeprowadzenie audytu, po którym następuje optymalizacja SEO. Bardzo często efektem takich prac jest gruntowanie zmodyfikowana mapa witryny lub nowa budowa: bardziej kompleksowa i adekwatna do wymagań. W takich audytach SEO nacisk położony jest przeważnie na konkretny obszar w obrębie witryny, nie zaś na całość.

  • Eliminowanie zagrożeń lub słabych stron

Marketing internetowy jest dziedziną bardzo dynamiczną, a nieustannie zmieniające się algorytmy sprawiają, że osoby odpowiedzialne za promocję muszą trzymać rękę na pulsie. Ta sama zasada dotyczy specjalistów SEO. Zdarza się, że to, co do tej pory działało, przestaje przynosić efekt. Czasem kilka złych decyzji może sprawić, że strona zostanie ukarana przez mechanizmy rządzące wyszukiwarkami. Wówczas zamiast typowych audytów SEO stosuje się analizę, a później wdraża działania naprawcze.

Ile to kosztuje?

Pora odpowiedzieć na jeszcze jedno ważne pytanie: ile kosztuje audyt SEO? Wszystko zależy od wielkości i złożoności strony. Przeciętny koszt mieści się w przedziale od około 800 - 2500 złotych. W niektórych przypadkach zarys problemu pokaże darmowy audyt strony internetowej. Darmowy audyt SEO umożliwiają niektóre dostępne w sieci narzędzia, jednak trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie aspekty zweryfikujesz w taki właśnie sposób.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz