Artykuł sponsorowany

Międzynarodowy transport dzieł sztuki- o czym należy pamiętać?

Międzynarodowy transport dzieł sztuki- o czym należy pamiętać?

Rynek dzieł sztuki jest bardzo dynamiczny. Na aukcjach na całym świecie dziennie sprzedaje się tysiące dzieł, które znajdują nowych właścicieli również poza granicami kraju, w którym organizowana jest licytacja. Muzea udostępniają sobie obrazy, rzeźby czy starodruki, co sprawia, że konieczny jest ich bezpieczny transport. Jakie wymogi prawne wiążą się z wywozem dzieł sztuki poza granice naszego kraju? O czym należy pamiętać, organizując międzynarodowy transport dzieł sztuki?

Szukając pomocy w przetransportowaniu dzieł sztuki, warto skorzystać z usług profesjonalnych firm zajmujących się przewozem tego konkretnego rodzaju ładunku jak na przykład Art-Transporter. To firma, której pracownicy mają ogromne doświadczenie w transporcie wartościowych przedmiotów. Zdajemy sobie sprawę, że zarówno wartość sentymentalna, jak i przepisy prawa, które regulują transport dzieł sztuki, wymagają specjalistycznego przygotowania. Do każdego zlecenia podchodzimy indywidualnie, ustalając harmonogram i pozostając w kontakcie ze zleceniodawcą, aby mógł on śledzić przebieg trasy.

Regulacje prawne, o których nie można zapominać

Wywóz dzieł sztuki za granicę rządzi się odrębnymi prawami. Należy pamiętać, że niektóre prace wymagają specjalistycznego przewozu. Aby wszystko przebiegło zgodnie z prawem, należy stosować się do przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku i jej późniejszymi zmianami. Odrębne przepisy można znaleźć również w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2011 roku, które wskazują, jaką definicję należy przyjąć dla poszczególnych obiektów o wartości artystycznej. Część dzieł sztuki zostało objęte zakazem wywozu, część wymaga uzyskania specjalnych pozwoleń, a część można swobodnie przewozić między krajami. Czynnikami, które decydują, do której kategorii wpada dana praca to wiek dzieła oraz jego wartość. Należy również pamiętać, że do ceny zakupionego podczas licytacji dzieła należy dodać opłaty aukcyjne, co może wpłynąć na ostateczną wartość pracy i spowodować, że do jej przewozu konieczne będzie uzyskanie pozwolenia.

Kontrola celna, czyli test na granicy

Właściciel dzieła, które jest przewożone, powinien mieć w posiadaniu dokumenty potwierdzające jego wartość. Są to na przykład faktura zakupu lub dokument wyceny. To na strażnikach celnych spoczywa obowiązek oceny tego, czy dzieło nie wymaga uzyskania specjalnych pozwoleń. Na stałe nie wywieziemy również dzieł, które mają wartość dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju, czyli stanowią własność Państwa. Są to zazwyczaj eksponaty znajdujące się w muzeum narodowym lub bibliotece narodowej. Tego rodzaju rzeczy można wywozić na wystawy organizowane za granicą, więc potrzebne są zezwolenia na wywóz czasowy. Takie dzieła wymagają często specjalnie przystosowanych do przewozu pojazdów (z pneumatycznym zawieszeniem, utrzymujące odpowiednią temperaturę) oraz przestrzegania zasad pakowania takich dzieł sztuki (dzieła oddzielone przekładkami, zakaz stawiania skrzyni na skrzyni itp.). W celu zapewnienia właściwego przewozu warto zadanie to zlecić fachowcom. Mamy wtedy pewność, że zachowane zostaną wszystkie procedury, a dzieło dotrze bezpiecznie i w doskonałym stanie do celu podróży i w takim też wróci do właściciela.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz