Artykuł sponsorowany

Korozja w aucie - jak walczyć z rdzą?

Korozja w aucie - jak walczyć z rdzą?

Wykwity rdzy na samochodzie to problem dla każdego kierowcy. Niestety musimy liczyć się z tym, że proces korodowania metali dotyka praktycznie wszystkich pojazdów, a tylko od jakości zabezpieczenia zależy jak szybko rdza stanie się widoczna. Warto także pamiętać, że najczęściej nie jest to tylko defekt estetyczny, ale niesie on także ze sobą zagrożenie dla całej konstrukcji pojazdu, a co za tym idzie dla bezpieczeństwa jego użytkowania.

Czym jest rdza

Korozja to utlenianie metalu pod wpływem wilgoci, na przykład z ulewnych deszczów, śniegu i błota lub soli drogowej. Pierwszym krokiem do powstania ognisk rdzy na karoserii są najczęściej uszkodzenia w strukturze lakieru. Niestety wbrew pozorom walka z nimi nie jest łatwa, a samodzielne przeprowadzane naprawy blacharsko lakiernicze, zazwyczaj okazują się niewystarczające. W przeważającej liczbie przypadków rdza atakuje samochody starsze, które nie były dość dobrze fabrycznie zabezpieczone przed korozją, a w przypadku aut młodszych - głównie pojazdy powypadkowe. Może się ona pojawić również na skutek nieumiejętnie wykonanych napraw bądź uchybień podczas produkcji pojazdu.

Rdza a bezpieczeństwo

Niestety część kierowców bagatelizuje fakt pojawienia się korozji. Zapominają oni jednak, że w pierwszej kolejności rdza pojawia się zwykle w niewidocznych miejscach. Dotyczy to przede wszystkim podwozia, które jest w szczególny sposób narażone na działanie wilgoci, kurzu, odprysków i różnego rodzaju substancji zalegających na naszych drogach. Stanowi ono jeden z najważniejszych elementów całej konstrukcji pojazdu, dzięki któremu utrzymuje ona należytą sztywność. Niestety podwozie zaatakowane korozją traci na wytrzymałości, a co za tym idzie staje się ono bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Przy zderzeniu może pęknąć lub ulec zmiażdżeniu, a wraz z nim część bryły auta. Dlatego też jedną z pierwszych i zarazem podstawowych rzeczy, o jakie powinniśmy zadbać po zakupie nowego lub kilkuletniego samochodu, jest ochrona antykorozyjna podwozia. Niemniej jednak powinna być ona wykonana w wyspecjalizowanym warsztacie, takim jak na przykład Auto-Mal s.c. z Wojkowic. Elementami, podwozia, które szczególnie narażonymi na korozję są nadkola, mocowanie zawieszenia, podłużnice, podciągi, a nawet podłoga czy układ wydechowy. W przypadku karoserii są to progi, drzwi, błotniki oraz maska.     

Jak walczyć z korozją

Rdza to wbrew pozorom bardzo trudny przeciwnik. Usuwanie korozji jest niełatwe oraz czasochłonne, a zatem lepiej zapobiegać jej pojawieniu się przez różnego rodzaju działania prewencyjne. Zaliczyć do nich należy przede wszystkim nanoszenie specjalistycznych zabezpieczeń antykorozyjnych oraz regularne wizyty w warsztatach świadczących usługi blacharsko- lakiernicze. Nie warto również czekać z usunięciem usterki czy ogniska korozji, gdyż zwłoka pogorszy sytuację i zwiększy koszty napraw. W przypadku pojawienia się problemu z rdzą, możemy rozwiązać go w dwojaki sposób. Podjąć próbę usunięcia jej z elementu lub zastosowania tzw. reperaturki, a w poważniejszych przypadkach wymianę skorodowanej części na nową.

Bagatelizowanie korozji w naszym aucie może być dla nas, na dłuższą metę bardzo kosztowne, ale przede wszystkim jest niebezpieczne. Warto pamiętać, że żadne poduszki powietrzne czy pasy bezpieczeństwa nic nie dadzą, jeśli pojazd ma przerdzewiałą blachę oraz podwozie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz