Artykuł sponsorowany

Konserwacja i naprawa bocznic kolejowych

Konserwacja i naprawa bocznic kolejowych

Bocznice kolejowe to elementy całej infrastruktury, które wykorzystywane są do załadunku wagonów, czy też wykonywania czynności konserwacji pojazdów lub ich postojów. Większość z nich należy do Skarbu Państwa, wojska lub też przedsiębiorstw transportu kolejowego – głównie towarowego. Wszystkie instytucje zarządzające bocznicami są zaś obligatoryjnie zobowiązane do ich regeneracji i naprawy.

Certyfikaty bezpieczeństwa bocznic kolejowych

1 marca 2015 roku weszło w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju, sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa, które obejmuje również państwowe, wojskowe oraz komercyjne/prywatne bocznice kolejowe. Certyfikat związany jest zaś zarówno z działaniami wykonywanymi na bocznicach – manewry pociągów, załadunki wagonów – jak i z utrzymaniem ich w odpowiednio wysokim stanie technicznym. W tym celu należy podejmować współpracę z profesjonalnymi firmami zajmującymi się naprawami infrastruktury kolejowej i ich konserwacjami.

Usługi konserwacji i naprawy bocznic kolejowych

Większość bocznic kolejowych należy do Państwa, a także wojska. Usługi związane z ich konserwacjami i naprawami są realizowane zatem w ramach przygotowywanych zamówień publicznych, gdzie rozstrzygnięciem jest konkurs. Wykonawcami danych prac specjalistycznych z branży kolejowej są firmy, które zapewniają wysoką jakość obsługi, a także korzystne ceny. To między innymi te dwa wyznaczniki spowodowały to, że Przedsiębiorstwo Wielobranżowe In-Tor s.c. wygrywało wiele przetargów związanych zarówno z konserwacjami/naprawami bocznic, jak i tych związanych z projektowaniem oraz wykonawstwem dróg oraz mostów kolejowych. Firma z Inowrocławia zajmuje się także przeglądami infrastruktury kolejowej, przygotowywaniem regulaminów i dokumentacji obsługi danych szlaków torowych, czy szkoleniami pracowników branżowych.

Co uwzględnia naprawa bocznic kolejowych?

Kompleksowa naprawa bocznic kolejowych może uwzględniać naprawdę szereg bardzo specjalistycznych prac. Warto przy tym wiedzieć, że zamówienia publiczne związane z utrzymaniem bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, dotyczą często długoterminowych umów. Jeśli chodzi o całoroczne naprawy i konserwacje bocznic, mowa o takich działaniach, jak:

  • ręczne dokręcanie pojedynczych wkrętów w podkładach drewnianych,
  • podbijanie pojedynczych podkładów drewnianych w torach szlakowych na podsypce z tłucznia,
  • wykaszanie chwastów i jednorocznych samosiewów na terenie zadrzewionym,
  • wymiana złączek (np. śruby stopowe, pierścienie sprężyste),
  • wiercenie otworów na śruby w szynie wiertarką mechaniczną,
  • smarowanie poduszek ślizgowych smarem,
  • oliwienie śrub stopowych,
  • drobne roboty kowalsko-monterskie w rozjazdach (np. dopasowanie klamry suwaka, przy zamknięciu suwakowym),
  • oczyszczenie toru z lodu i zmarzniętego śniegu w obrębie rozjazdów,
  • poprawienie prześwitu rozjazdu w rozjeździe.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz