Koniunktura konsumencka. Ocena

Koniunktura konsumencka. Ocena

GUS ocenia początek roku, badając opinie konsumentów i ich nastroje. Według analizowanych danych w lutym 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, nastąpiła poprawa nastrojów konsumenckich – zwłaszcza dotyczących oceny przyszłej sytuacji. 

Strony www Strony www
  • Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 0,8 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,2.
  • Wśród składowych wskaźnika poprawiły się przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju i przyszłej sytuacji finansowej kraju (w obu przypadkach wzrost o 1,7 p. proc.), a także obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 p. proc.). Nieco gorsze były oceny dotyczące obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek odpowiednio o 0,5 i 0,2 p. proc.).
  • W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,4 p. proc.
  • Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,7 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,2.
  • Dla wszystkich składowych wskaźnika odnotowano wyższe wartości. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej możliwości oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 4,3 i 3,1 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrosły o 1,7 p. proc.
  • W porównaniu do lutego 2015 r. obecna wartość WWUK jest wyższa o 13,5 p. proc.

Źródło: Komunikat GUS (luty 2016).

Opracowanie:
Anna
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (2)
2.5
Komentarze
Dodaj komentarz