Artykuł sponsorowany

Kompleksowy serwis układu klimatyzacji

Kompleksowy serwis układu klimatyzacji

Mechanicy samochodowi zalecają, żeby kierowcy raz na jakiś czas przeprowadzali serwis klimatyzacji. Pozwoli to na zminimalizowanie awarii układu klimatyzacji, a także wcześniejszy wykrycie ewentualnych usterek. Zakres prac podczas tego zabiegu zależy w głównej mierze od sprawności klimatyzacji. W niektórych przypadkach wystarczy wymienić filtr kabinowy lub wyczyścić układ, a w innych należy przeprowadzić znacznie poważniejsze prace.

Główne czynności wykonywane podczas serwisu układu klimatyzacji

Kompleksowy serwis klimatyzacji złożony jest z wielu czynności, których przeprowadzenie jest nieco droższe niż kontrola klimatyzacji, aczkolwiek efekt końcowy jest znacznie lepszy. Zakres prac składający się na serwis klimatyzacji to przede wszystkim wymiana czynnika, filtra kabinowego oraz odgrzybianie układu. Fachowe serwisy, jak np. Auto Perfekt wykonują również test elektroniki pokładowej i sprawdzają klimatyzację pod kątem wydajności.

Test elektroniki pokładowej wykonywany jest przede wszystkim w pojazdach posiadających automatyczna klimatyzację. W tym celu należy podłączyć do gniazda diagnostycznego specjalistyczny tester, dzięki czemu możliwe jest odczytanie błędów sterownika klimatyzacji. Wykazane błędy mogą informować np. o spadku ciśnienia w układzie klimatyzacji. Kolejną ważną czynnością jest wymiana czynnika roboczego. Każdy dobry warsztat zwraca na to uwagę podczas okresowego serwisu klimatyzacji, ponieważ w procesie naturalnym w ciągu roku z układu klimatyzacji ulatnia się około 10% czynnika.

W celu wymiany czynnika roboczego należy go odessać z układu. Przy okazji czynnik jest ważony, co umożliwia sprawdzenie czy nie ma za dużych jest ubytków. Jeśli po około roku ulotniłaby się większa ilość czynnika niż 10%, to możemy mieć pewność, że układ jest nieszczelny. Po odessaniu czynnika z układu maszyna serwisująca wytwarza w tym miejscu próżnię. Zabieg ten pozwala osuszyć układ klimatyzacji oraz zdiagnozować nieszczelność układu. Jeżeli próżnia nie jest w stanie przez określony czas utrzymać się w układzie klimatyzacji, oznacza to nieszczelność.

Jeśli nie wykryto żadnych problemów z nieszczelnością układu, kolejnym krokiem w serwisowaniu klimatyzacji jest napełnienie układu nowym czynnikiem roboczym wraz z dodatkiem oleju do smarowania kompresora.

Odgrzybianie klimatyzacji

Podczas każdego serwisu klimatyzacji niezbędną czynnością jest odgrzybianie oraz wymiana filtra kabinowego. Zaleca się regularnie wykonywać te zabiegi, ponieważ powstające w układzie klimatyzacji grzyby mogą być niebezpieczne dla zdrowia użytkowników samochodu. Odgrzybianie klimatyzacji wykonuje się zarówno chemicznymi środkami, jak i poprzez ozonowanie. W ostatnich latach coraz częściej wykorzystuje się tę drugą metodę, ponieważ daje ona lepszy efekt, a do tego jest bezpieczniejsza.

Ozonowanie klimatyzacji polega na umieszczeniu w samochodzie ozonatora i uruchomieniu go na określony czas. Wytworzony przez urządzenie ozon zabija żywe organizmy znajdujące się w samochodzie. Należy pamiętać, że po tej czynności pojazd musi zostać dobrze wywietrzony.

O układ klimatyzacji należy dbać tak samo, jak o inne elementy samochodu, dlatego należy pamiętać o regularnym serwisowaniu klimatyzacji.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz