Artykuł sponsorowany

Kiedy wymieniać opony?

Kiedy wymieniać opony?

Wielu kierowców zastanawia się, kiedy wymienić opony na letnie? Kiedy na zimowe? Przecież niedawno opony były zmienione, a sezon już się kończy. Okresy przejściowe charakteryzują się raczej niestabilną pogodą, dlatego też wielu z nas może mieć nie lada problem z ustaleniem dnia wymiany opon w samochodzie. Kiedy w takim razie jest najlepsza pora na wymianę opon? Na co zwrócić szczególną uwagę?

Opony letnie

Przez większość kierowców przyjęte jest, iż wymiana opon wiosną, czyli na letnie, powinna odbywać się, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7 stopni Celsjusza. Teoretycznie brzmi to jak nic trudnego, jednak w praktyce możemy napotkać problemy w postaci niestałej pogody. Zaleca się poczekać, aż minie więcej niż kilka dni z temperaturą sięgającą powyżej 7 stopni Celsjusza. Gdy dostrzeżemy wyraźną stabilizację, wtedy właśnie możemy udać się do serwisu.

Opony zimowe

W kwestii zmiany opon na zimowe, zasady wyznaczenia idealnego czasu na wymianę nie ulegają zbytnio zmianie. Analogicznie, kiedy średnia temperatura na zewnątrz sięga poniżej 7 stopni Celsjusza jest to najwyższy czas aby udać się do zaufanego serwisu, jak na przykład rzeszowskiego Anmar Bosch Service, i wymienić opony na zimowe. Pamiętajmy też, że w tym sezonie lepiej nie zwlekać zbyt długo z powodu zmiany dynamiki reakcji na warunki atmosferyczne. Nieco bardziej wnikliwi zapewne zastanawiają się dlaczego wyznacznikiem momentu wymiany opon jest granica 7 stopni, otóż poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co w konsekwencji powoduje, że opony tracą swoje właściwości.

Różnice między oponami letnimi i zimowymi

Tak jak wcześniej zostało wspomniane, główna różnica między oponami przeznaczonymi na sezon zimowy oraz letni to skład gumy, z której zostały wykonane. Guma używana do produkcji opon letnich przystosowana jest do pracy w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. Gdy temperatura sięga poniżej tego progu, opony letnie twardnieją i tracą swoje właściwości. W przypadku opon zimowych sytuacja jest odwrotna. Jeśli temperatura jest 7 stopni Celsjusza, większa zawartość krzemionki sprawia, iż opony nabierają optymalnych właściwości. W wyższych temperaturach opony zimowe przegrzewają się, co sprzyja ich szybszemu zużyciu. Kolejną różnicą między dwoma typami opon jest rzeźba bieżnika. Bieżniki opon zimowych wyposażone są w większą ilość nacięć (lamelek), które również są wyraźniej zarysowane. Centralne rowki są głębsze, co sprawia że sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony, co przekłada się na utrzymanie odpowiedniej przyczepności zimą. Bieżnik opon letnich natomiast jest dużo płytszy, przez co powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest większa. Dzięki temu sterowność na suchej nawierzchni jest o wiele lepsza, a droga hamowania krótsza. Nacięcia odprowadzają wodę w deszczowe dni, zapobiegając aquaplaningu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz