Artykuł sponsorowany

Kiedy wezwać pogotowie ratunkowe?

Kiedy wezwać pogotowie ratunkowe?

Zobaczyłeś osobę, która straciła przytomność lub poczułeś ostry ból w klatce piersiowej? Kiedy powinniśmy zadzwonić po pogotowie ratunkowe? Jak ocenić, kiedy pomoc jest pilnie potrzebna? Należy pamiętać, że karetkę wzywamy tylko w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia. Kiedy powinniśmy jak najszybciej wezwać karetkę, a kiedy zgłosić się po pomoc lekarską do przychodni?

Pogotowie medyczne zostało stworzone, by ratować osoby w stanie ciężkim i jak najszybciej przewieźć pacjentów do szpitala. Niestety, numer 999 często jest wybierany niepotrzebnie, a wówczas zachodzi ryzyko, że ratownicy medyczni nie dotrą na czas do osoby, która naprawdę potrzebuje ich pomocy.

Wezwanie uzasadnione

Po telefon należy sięgnąć jak najszybciej w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub w stanach, które wymagają niezwłocznej pomocy lekarskiej, ponieważ mogą prowadzić do istotnego uszczerbku zdrowia. W praktyce oznacza to, że powinieneś zadzwonić na pogotowie ratunkowe, gdy jesteś świadkiem wypadku lub zauważyłeś u siebie lub osoby ze swojego otoczenia niepokojące objawy takie jak:

  • utrata przytomności,
  • ostry ból w klatce piersiowej,
  • drgawki,
  • zaburzenia świadomości,
  • uciążliwe wymioty, zwłaszcza gdy pojawia się krew,
  • krwotok z dróg rodnych lub przewodu pokarmowego,
  • zaburzenia rytmu serca,
  • duszności,
  • nagły i ostry ból brzucha,
  • rozległe oparzenia,
  • udar cieplny,
  • wyziębienie organizmu

W powyższych sytuacjach bezzwłocznie sięgnij po telefon i wezwij karetkę pogotowia. Miejsca takie jak Pogotowie Żarskie NZOZ udzielą pomocy osobom, które pilnie jej potrzebują.

Jakie informacje przekazać dzwoniąc po pogotowie?

Podczas rozmowy z dyspozytorem musisz przekazać kilka istotnych informacji. Przede wszystkim poinstruuj, gdzie karetka musi przyjechać – postaraj się jak najdokładniej wytłumaczyć lokalizację zdarzenia. Ważna jest nazwa ulicy, numer domu, piętro i miejscowość. Jeżeli sytuacja ma miejsce gdzieś na łonie natury, należy szczegółowo opisać dojazd do punktu docelowego. Kolejna ważna informacja to powód wezwania karetki – przekaż, dlaczego dzwonisz i co się wydarzyło. Określ stan chorego – czy jest przytomny, jakie ma bóle, co się dzieje. Jeżeli poszkodowanych jest więcej – koniecznie spróbuj oszacować ich liczbę. Następna ważna sprawa to dane poszkodowanego – czy jest to osoba dorosła, czy dziecko? Kobieta czy mężczyzna? Jeżeli to możliwe podajemy wiek, imię i nazwisko. Ostatni etap to przekazanie własnych danych oraz numeru telefonu, z którego dzwonimy.

Podejmuj racjonalne decyzje

Wezwanie karetki jest bezpłatne, dlatego też ratownicy medyczni często zmierzają na sygnale do osób, które wcale nie wymagają pomocy. Zanim sięgniesz po telefon, zastanów się, czy pogotowie ratunkowe jest naprawdę potrzebne.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz