Artykuł sponsorowany

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w aucie?

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe w aucie?

Klocki i tarcze hamulcowe to jedne z najszybciej zużywających się elementów auta. Ich dobry stan techniczny gwarantuje prawidłowe funkcjonowanie układu hamowania, co ma niebagatelne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drodze. Czym grozi jazda na zużytych klockach hamulcowych? Co jaki czas trzeba je wymieniać?

Jak zbudowany jest klocek hamulcowy?

Klocek hamulcowy składa się z płytki nośnej, międzywarstwy oraz powierzchni ciernej. Ta pierwsza wykonana jest zazwyczaj ze stali, którą zabezpiecza się przed korozją warstwą farby epoksydowej. Płytka nośna generuje hałas podczas hamowania, dlatego też często pokrywa się ją gumą albo farbą proszkową. Powierzchnia cierna, która przylega do tarczy, odpowiada za zatrzymywanie się auta.

Jej skład materiałowy stanowi tajemnicę każdego producenta aut. Powierzchnia cierna jest nadzwyczaj trwała i odporna na działanie wysokich temperatur. To ważne, ponieważ w momencie, gdy styka się ona z tarczą, następuje wzrost temperatury, która często przekracza 1000 stopni Celsjusza. Międzywarstwa chroni płytkę nośną przed przegrzaniem. Odpowiada również za tłumienie drgań, które powstają w kontakcie powierzchni ciernej z tarczą hamulcową.

Po czym poznać, że klocki hamulcowe są do wymiany?

Jak informuje mechanik samochodowy z warsztatu Autoserwis przy lotnisku Modlin w Warszawie – stan techniczny klocków hamulcowych ma wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Proces ich eksploatacji uzależniony jest od stylu jazdy kierowcy i dynamiki zahamowań. Zużyte klocki hamulcowe utrudniają szybkie zatrzymanie pojazdu oraz wydłużają drogę hamowania. Jeśli więc kierujący pojazdem zbyt późno spostrzeże zagrożenie na drodze np. pieszego, który wtargnął na pasy, może mieć poważne trudności ze spowolnieniem auta lub jego zastopowaniem. W takiej sytuacji o tragedię nietrudno.

Po czym poznać, że powierzchnia cierna w klockach hamulcowych została zużyta? Oto najczęstsze symptomy:

  • piszczenie klocków hamulcowych,
  • słabe, opóźnione hamowanie,
  • drżenie kierownicy podczas jazdy,
  • szarpanie przy hamowaniu,
  • głębsze „wpadanie” pedału hamulca.

Jeśli zaobserwujemy w aucie którykolwiek z wymienionych objawów, należy bezzwłocznie udać się do sprawdzonego zakładu mechaniki pojazdowej.

Wymiana klocków hamulcowych – o czym należy pamiętać?

Część kierowców, chcąc zaoszczędzić, decyduje się na samodzielną wymianę klocków hamulcowych. To niezbyt dobre rozwiązanie, jeśli brak nam wiedzy i doświadczenia w sprawie naprawy samochodów. Filmy na YouTube oraz artykuły, w których krok po kroku opisano montaż klocków hamulcowych, niewiele pomogą w tej kwestii amatorom. Lepiej zdać się na pomoc rzetelnego fachowca, który przy okazji sprawdzi też sprawność całego układu hamulcowego.

Po zakończeniu prac mechanik wykona jazdę próbną, by ocenić, czy wszystko działa jak należy. Odbierając auto z warsztatu, musimy mieć świadomość, że nowe klocki hamulcowe muszą się dotrzeć. Przez pierwsze kilometry należy więc zachować ostrożność jazdy i unikać gwałtownego hamowania.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz