Artykuł sponsorowany

Kiedy konieczna jest regulacja geometrii zawieszenia i kół?

Kiedy konieczna jest regulacja geometrii zawieszenia i kół?

Właściwa koordynacja pomiędzy manewrami kierownicy a ruchem kół jest niezwykle istotna dla bezpiecznej jazdy. Niemniej jednak użytkowanie samochodu i stan dróg mają wpływ na stopniowe rozregulowywanie się ustawień geometrii zawieszenia, a w konsekwencji również zużycie paliwa czy samych opon. Między innymi ze względu na komfort prowadzenia auta ważna jest regularna kontrola tych parametrów w profesjonalnym warsztacie.

Dlaczego geometria ulega zmianie?

Właściwa konstrukcja układu kierowniczego determinuje mobilność auta, jak również jego odpowiednią zwrotność. Najogólniej rzecz ujmując, geometria zawieszenia to związek pomiędzy kątami nachylenia poszczególnych jego elementów. Obejmuje to między innymi zbieżność i kąt pochylenia kół, promień zataczania, kąt pochylenia osi zwrotnicy czy też różnica w kątach skrętu koła wewnętrznego oraz zewnętrznego. Niestety, stan techniczny niektórych polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Jest to niebezpieczne zwłaszcza zimą czy jesienią, kiedy wzrasta ryzyko wjechania w sporą dziurę zamaskowaną pod kałużą czy też warstwą śniegu bądź lodu. Każda taka sytuacja sprawia, że wymienione powyżej parametry ulegają zmianie i konieczna jest regulacji układu zawieszenia. Do złych ustawień dochodzi często także na skutek kolizji, wypadków, jak i montażu nowych elementów układu kierowniczego.

Czym skutkują nieprawidłowości?

Złe ustawienie kątów nachylenia skutkuje przede wszystkim tym, że samochód samoczynnie zmienia tor jazdy, gdy kierownica ustawiona jest na wprost. Innym objawem jest także nieco późniejsza reakcja kół na manewry nią wykonywane. Nie zawsze jednak kierowca jest w stanie wyczuć takie zmiany. Niemniej jednak skutek niedający się przeoczyć to szybsze i nierównomierne zużywanie się bieżnika opon. Czas ich eksploatacji może być skrócony nawet o połowę. Samochód zaczyna również spalać więcej paliwa, ponieważ wzrasta opór powietrza. To wszystko powinno być dla kierowcy sygnałem, aby udać się do warsztatu, ponieważ ignorowanie problemów może prowadzić do trwałego uszkodzenia komponentów. Przede wszystkim jednak stwarza duże zagrożenie wypadkiem dla samego kierującego, jak i innych uczestników ruchu.

Jak reguluje się geometrię zawieszenia?

Należy zaznaczyć, że nie ma możliwości samodzielnego ustawienia kąta nachylenia poszczególnych elementów. Do przeprowadzenia takiej czynności potrzebny jest wyspecjalizowany sprzęt, którym dysponują tylko i wyłącznie warsztaty samochodowe, jak na przykład Juro-Trans, znajdujący się w Kowarach. Regulację geometrii wykonuje się wyłącznie w autach ze sprawnym zawieszeniem oraz układem kierowniczym. W przeciwnym razie najpierw konieczne jest usunięcie powstałych usterek. Ustawień dokonuje się z uwzględnieniem wartości fabrycznych, podanych przez producenta pojazdu. W zakres regulacji wchodzi przede wszystkim zbieżność kół tylnych oraz przednich, czyli ich ustawienie względem siebie, jak również kąt ich pochylenia. Sprawdzeniu podlega również kąt pochylenia oraz wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Kontrolę geometrii powinno wykonywać się przynajmniej raz na rok, zwłaszcza po sezonie jesienno–zimowym.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz