Artykuł sponsorowany

Kancelaria Rachunkowo-Podatkowa Agnieszka Tetłak: Kiedy należy prowadzić ewidencję środków trwałych?

Kancelaria Rachunkowo-Podatkowa Agnieszka Tetłak: Kiedy należy prowadzić ewidencję środków trwałych?

Ewidencja środków trwałych dotyczy rzeczowych składowych majątku, które są związane z wykonywaną działalnością. Z uwagi na ten fakt przedsiębiorca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, a także wykorzystujący w swojej firmie środki trwałe musi prowadzić ich ewidencję. Dowiedz się więcej na ten temat od pracownika Kancelarii Rachunkowo-Podatkowej Agnieszki Tetłak!

Obowiązek dotyczący prowadzenia ewidencji środków trwałych

Według przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 roku w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych jest obowiązkowe w przypadku osób fizycznych, przedsiębiorstw w spadku, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz spółek jawnych osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą, którzy zobowiązani są do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Obowiązek ten spoczywa zarówno na podmiotach gospodarczych, które rozliczają się na bazie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jak i ryczałtowców. Prowadzenie ewidencji środków trwałych jest koniecznie ze względu na zaliczanie amortyzacji w koszty działalności. Według art. 22n ust. 6 ustawy o PIT w przypadku braku ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych odpisy amortyzacyjne nie będą częścią kosztów uzyskania przychodów.

Definicja środków trwałych

Jeśli chodzi o definicję środka trwałego, to według przepisów ustawy o PIT, środki trwałe są własnością lub współwłasnością podatnika pozyskaną przez nabycie, lub wytworzenie we własnym zakresie. Ich cechą jest także kompletność i zdatność do stosowania w dniu przyjęcia do używania. Mogą to być:

  • obiekty budowlane oraz lokale stanowiące odrębną własność;

  • maszyny, sprzęty, pojazdy oraz innego rodzaju przedmioty.

Co więcej, czas ich użytkowania musi wynosić więcej niż jeden rok, jak również muszą one być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby dotyczące prowadzonej przez niego działalności gospodarczej bądź też oddane do stosowania na bazie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy, która określona jest w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT. Jeśli szukają Państwo rzetelnego i sprawdzonego biura rachunkowego, które poprowadzi dla Państwa w sposób profesjonalny ewidencję środków trwałych, to polecamy zapoznać się z ofertą Kancelarii Rachunkowo-Podatkowej Agnieszki Tetłak. Pracownicy tej firmy to osoby wykwalifikowane i oferujące staranne i indywidualne podejście do każdego klienta, dzięki czemu mogą Państwo zyskać pewność uzyskania usług na najwyższym poziomie.

Profesjonalna obsługa finansowo-księgowa

Kancelaria Rachunkowo-Podatkowa Agnieszki Tetłak to profesjonalna firma, która swoją siedzibę ma w Żywcu. Swoim klientom oferuje szeroki wachlarz usług, takich jak doradztwo przy zakładaniu działalności gospodarczej, pomoc w wyborze formy opodatkowania oraz wypełnianiu dokumentów rejestracyjnych. Klienci mogą również liczyć na wsparcie w sporządzaniu zgłoszeń do ZUS, VAT-R oraz różnorodnych zeznań podatkowych. Firma prowadzi księgi rachunkowe, ewidencje przychodów i rozchodów, a także rejestry zakupów i sprzedaży.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz