Jakie są obowiązki pracodawcy i pracownika w ramach zasad BHP?
W każdej pracy czeka nas szereg wyzwań, którym musimy stawić czoła. Niekiedy wiąże się to z pewną ilością niebezpieczeństw. Wiadomo, że my sami musimy pamiętać o swoim bezpieczeństwie, jednak to do pracodawcy należy zadbanie o niestwarzające zagrożeń miejsce pracy. Jeśli Twój szef Ci ich nie zapewni, możesz odmówić wykonywania poleceń służbowych. Jakie są w takim razie obowiązki szefa w zakresie BHP?
Dbanie o zdrowie i życie pracowników.
Zasady BHP zawsze są określone w kodeksie pracy oraz regulaminie danego zakładu. Przede wszystkim chodzi o zapewnienie odpowiednich warunków, aby pracownik nie zrobił sobie krzywdy. Jednak nie jest to tak, że tylko szef musi uważać – pracownik powinien odpowiednio korzystać z maszyn, zgodnie z instrukcją (zakładając, że pracuje na maszynach). Pracodawca ma również obowiązek zlecania pracownikom okresowych badań, przeprowadzanych przez lekarza medycyny pracy.Prawa pracownika w zakresie BHP.
Pracownik ma szereg praw do dyspozycji, aby zadbać o swoje bezpieczeństwo. Między innymi może opuścić miejsce pracy lub odmówić wykonania polecenia służbowego, jeśli zagraża to jego życiu lub zdrowiu. Na przykład: pracownik ma prawo opuścić budynek pracy, gdy wybuchł w nim pożar. Wówczas z przyczyn niezależnych od niego opuszcza stanowisko pracy, by uchronić życie – a pracodawca ma obowiązek wypłacenia mu pełnej kwoty wynagrodzenia, mimo że praca nie została wykonana. Podobnie jest z obniżoną sprawnością psychiczną lub fizyczną – pracownik może odmówić wykonania polecenia, jednak obniżona sprawność musi wynikać z przyczyn niezależnych od pracownika.