Materiał Partnera

Jakie są objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego?

Jakie są objawy uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego?

Nowoczesne auta, niezależnie od tego, czy pracują dzięki silnikom wysokoprężnym czy też nie, posiadają zazwyczaj dwumasowe koła zamachowe. Stanowią one element układu napędowego większości nowych samochodów, ściśle współpracujący ze skrzynią biegów i zwiększający komfort jazdy, kulturę pracy silnika oraz zmniejszający drgania. Jego awaria to ogromne koszty, więc warto rozpoznać objawy nadchodzącej usterki jak najszybciej.

Gdzie spotykane jest dwumasowe koło zamachowe?

Dwumasowe koło zamachowe nazywane jest także tłumikiem drgań skrętnych. Jego umiejscowienie jest znane większości pasjonatów motoryzacji – mieści się ono bowiem pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów samochodu. Jego zadaniem, zgodnie zresztą z drugą nazwą, jest tłumienie wibracji czy też przeciążeń pojawiających się w układzie napędowym każdego samochodu. Dwumasowe koło zamachowe znacząco zwiększa żywotność silnika oraz komfort jazdy. Powszechnie stosuje się je od dawna, najstarsze wyposażone w nie modele aut mają obecnie ponad trzydzieści lat. Głównie spotkamy je w samochodach z doładowanymi silnikami – tak benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Nie ma w tym przypadku znaczenia rodzaj zastosowanej w pojeździe skrzyni biegów. Zazwyczaj dwumasowe koło zamachowe ulega awarii po przejechaniu około dwustu tysięcy kilometrów. Jest to element niezwykle obciążony, zatem nie ma możliwości uniknięcia jego zużycia. Istnieją też modele samochodów, w których do warsztatu w celu wymiany tłumika drgań skrętnych powinniśmy udać się już po przejechaniu pięćdziesięciu czy stu tysięcy kilometrów. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nadszedł właściwy moment, powinniśmy udać się do dobrego warsztatu samochodowego, w którym dowiemy się wszystkiego na temat stanu naszego dwumasowego koła zamachowego. Jednym z takich warsztatów samochodowych jest Kocz Serwis. Dokonamy w nim nie tylko diagnostyki, ale także wymiany DKZ.

Jak rozpoznać usterkę „dwumasy”?

Jeśli czujemy, że poziom wibracji w kabinie samochodu gwałtownie i bez większej przyczyny – na przykład nierówności jezdni – wzrósł, to niechybny znak, że dwumasowe koło zamachowe może już dogorywać. Zwykle daje nam to czas na reakcję, bo bardzo rzadkie są przypadki, w których tak zwana „dwumasa” nagle odmawia posłuszeństwa. Objawem jej krytycznego zużycia może być też drganie kierownicy podczas postoju na światłach. Często spotykane jest także mocne rzucanie samochodu bezpośrednio po wyłączeniu silnika. Czasem towarzyszą temu swoiste stuki, które dochodzą z okolicy skrzyni biegów – nasilają się one przy zmianie przełożenia. Jeśli poczujemy którykolwiek z tych objawów, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego na wymianę „dwumasy”.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz