Jakie są najważniejsze zasady prowadzenia księgowości?
Zasady uniwersalne
Zasady rachunkowości to wszystkie normy i przepisy, których należy przestrzegać podczas jej prowadzenia. Wśród zasad uniwersalnych można wymienić przede wszystkim:
- Zasadę podwójnego zapisu każdej operacji gospodarczej – wynika z metody bilansowej i rozpatrywania form majątku, a także źródeł jego finansowania.
- Zasadę periodyzacji – czyli okresowych sprawozdań, najczęściej miesięcznych, kwartalnych lub rocznych.
Zakończenie pewnych okresów działalności (np. roku podatkowego) wiąże się ze składaniem odpowiednich sprawozdań. Zasady uniwersalne to najważniejsze reguły prowadzenia pełnej księgowości, jednak nie wszystkie. Pozostają jeszcze dwie grupy zasad – nadrzędne oraz podrzędne.
Zasady nadrzędne i podrzędne
Najważniejsze zasady nadrzędne to między innymi:
- zasada prawdziwego i rzetelnego obrazu;
- zasada kontynuacji działania;
- zasada memoriałowa;
- zasada współmierności;
- zasada ciągłości;
- zasada istotności;
- zasada ostrożności;
- zasada przewagi treści nad formą.
Wśród zasad podrzędnych należy pamiętać o:
- zasadzie porównywalności sprawozdań;
- zasadzie terminowości;
- zasadzie dokumentacji;
- zasadzie kompletności;
- zasadzie zrozumiałości;
- zasadzie bezstronności.
Zasady te nie zawsze są zrozumiałe dla osób, które wcześniej nie miały styczności z księgowością. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na samodzielne prowadzenie księgowości, muszą znać wszystkie obowiązujące reguły, w przeciwnym razie mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Wobec tego lepszym rozwiązaniem jest podpisanie umowy z biurem rachunkowym.
Dlaczego potrzebujesz księgowego?
Oczywiście nie warto decydować się na usługi pierwszego lepszego biura rachunkowego, tylko trzeba znaleźć rzetelnego specjalistę. Polecaną firmą jest między innymi Biuro Obsługi Księgowej w Łomży. Doświadczony i odpowiednio wykwalifikowany księgowy zna nie tylko wszystkie zasady prowadzenia księgowości, ale również przepisy prawne, które stale ulegają zmianom. Decydując się na nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym można mieć pewność, że wszystkie dokumentacje i rozliczenia będą prowadzone skrupulatnie, terminowo i zawsze w prawidłowy sposób.