Artykuł sponsorowany

Jakie są główne przepisy prawne, dotyczące analizatorów spalin samochodowych?

Jakie są główne przepisy prawne, dotyczące analizatorów spalin samochodowych?

Każdego dnia narasta na świecie problem zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem węgla, węglowodorem, tlenkami siarki i azotu. Nadmierna emisja gazów spalinowych z pojazdów przyczynia się do pogłębienia zjawiska efektu cieplarnianego i wpływa niekorzystanie na dobrostan ludzi, zwierząt oraz roślin. Do analizy ilości oraz składu spalin samochodowych diagności oraz mechanicy stosują więc specjalistyczne urządzenia, nazywane analizatorami spalin. Jakie wymagania prawne powinny one spełniać?

Zgodnie z Ustawą o Miarach z 1994 roku i Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych, analizatorami spalin samochodowych określane są przyrządy pomiarowe z zbudowanymi czujnikami, przeznaczone do badania zawartości takich składników gazowych, jak:  tlenek węgla (CO), ditlenek węgla (CO2), węglowodory (HC) oraz tlen (O2) w spalinach pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym. Urządzenia te są dopuszczone do obrotu, gdy uzyskają świadectwa zgodności z obowiązującymi aktami polskiego oraz europejskiego prawa.

Zgodność z Dyrektywą MID

W 2004 roku Parlament Europejski dokonał standaryzacji wymagań dotyczących produkcji analizatorów spalin samochodowych, wprowadzając w życie Dyrektywę MID (Measuring Instruments Directive, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/22/WE z 31 marca 2004 r.). Aby nowy analizator trafił do obrotu, musi najpierw uzyskać pozytywną ocenę zgodności z Dyrektywą MID, czyli przejść jeden z trzech typów badań (określane jako: moduły B i D, B i F lub H1), które realizują wyłącznie uprawnione do ich realizacji jednostki notyfikowane, które nadają przyrządom oznakowanie typu CE po pomyślnie przeprowadzonej certyfikacji.

Zgodność z Ustawą o Miarach, czyli ponowna legalizacja analizatora

Każdy analizator spalin samochodowych powinien być regularnie poddawany kontroli metrologicznej, obejmującej ponowną legalizację, a jego właściciel zobowiązany jest archiwizować wszystkie dowody i świadectwa pokontrolne oraz protokoły – radzą specjaliści z firmy Texa Poland, międzynarodowego lidera w zakresie projektowania oraz produkcji urządzeń diagnostycznych, analizatorów spalin oraz urządzeń do serwisowania samochodowych układów klimatyzacji.

Szczegółowe wytyczne, dotyczące ponownej legalizacji urządzenia do pomiaru spalin zawiera rozdział czwarty Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r., w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych. Ponowna legalizacja analizatora spalin odbywa się na pisemny lub ustny wniosek właściciela, który zobowiązany jest podać organom administracyjnym ilość urządzeń, oddawanych do kontroli oraz ich numery fabryczne.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz