Artykuł sponsorowany

Jakie parametry musi mieć podtorze kolejowe?

Jakie parametry musi mieć podtorze kolejowe?

Infrastruktura kolejowa składa się z wielu elementów, które na siebie wzajemnie oddziałują. Jeden z ważniejszych stanowią podtorza budowane w formie nasypów lub przekopów. Od ich prawidłowego zaprojektowania oraz wykonania uzależniona jest stabilność torowiska, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo poruszającego się po trasie taboru. Budową takich konstrukcji powinny zająć się wyspecjalizowane pod tym kątem firmy.

Jakie są elementy podtorza?

Tym mianem określa się swoisty fundament dla toru kolejowego. To naziemna budowla w formie nasypu bądź przekopu, która jest odpowiedzialna za przejęcie wszelkich obciążeń, jakie wywiera przejeżdżający pociąg na szyny, podkłady oraz podsypkę. To od wykonania podtorza zależy trwałość oraz stabilność całej infrastruktury kolejowej, dlatego jej budowę powinno powierzać się specjalistom, na przykład firmie In-Tor z Inowrocławia.

Konstrukcja może być wykonywana na podłożu naturalnym bądź sztucznie zagęszczonym. W przypadku nasypów górną część nazywa się torowiskiem i to na nim układa się nawierzchnię kolejową. Ich boczne części to z kolei skarpy, stykające się z ławami, na których stawia się między innymi słupy trakcyjne. Jeśli zaś chodzi o przekopy, to przebiegają one poniżej linii terenu, ale składają się z tych samych elementów. Bez względu na formę podtorza jego integralną część stanowią urządzenia zabezpieczające oraz odwadniające, a w tym rowy.

Co musi uwzględniać projekt podtorza?

Opisywany element infrastruktury kolejowej musi zostać wykonany przy wykorzystaniu takich materiałów, technologii, aby ten zachował swoje parametry przez około 50 lat. Podtorze bowiem powinno cechować się nie tylko odpornością na obciążenia, drgania, wstrząsy i działanie warunków atmosferycznych, ale również sprężystością oraz zachowaniem odpowiedniej formy w trakcie całego okresu użytkowania. Uwzględnienie tych parametrów pozwoli zachować dobry stan techniczny nawierzchni kolejowej, a to z kolei przekłada się na bezpieczeństwo oraz niższe koszty eksploatacji.

Przy budowie podtorza zwraca się szczególną uwagę na stabilizację gruntów, najczęściej poprzez metodę chemiczną. W tym celu wykorzystuje się spoiwa takie jak między innymi cement lub wapno. Na trwałość ma wpływ również wspomniane już wcześniej odwodnienie, które jest odpowiedzialne za prawidłowe odprowadzanie wód opadowych oraz gruntowych. To niezwykle istotne, ponieważ właśnie te czynniki najczęściej powodują poważne uszkodzenia. Stąd też podtorze, poza wyprofilowaniem skarpy, musi zostać wyposażone w warstwę filtrującą, a także system drenażowy. W kolejnictwie do wzmacniania nasypów oraz przekopów stosuje się również różnego rodzaju geosyntetyki w postaci siatek, mat, włóknin czy też tkanin.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać

Wyszukaj firmy z branży