Artykuł sponsorowany

Jakie objawy świadczą o awarii sprzęgła?

Jakie objawy świadczą o awarii sprzęgła?
Zadanie sprzęgieł w układach napędowych samochodów polega na przekazaniu momentu obrotowego. Inaczej rzecz ujmując, jest to zespół części służących do połączenia dwóch niezależnie obrotowo osadzonych wałów, czynnego, czyli napędowego i biernego – napędzanego. Ze względu na trudne środowisko pracy oraz ogromne obciążenia eksploatacyjne, żywotność sprzęgła jest oczywiście ograniczona. W sytuacji, w której dochodzi do usterki, kierowcy mogą zetknąć się z dość charakterystycznymi objawami. Jakimi konkretnie?

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzonego sprzęgła?


Często spotykanym objawem, z którym miało już do czynienia wielu kierowców, jest sytuacja, w której pomimo wyraźnego wciśnięcia pedału gazu, samochód nie przyspiesza tak dynamicznie, jak powinien. Do zjawiska tzw. ślizgającego się sprzęgła dochodzi wtedy, kiedy powierzchnia robocza elementu ulega znacznemu wytarciu. Jedynym sposobem na poradzenie sobie z tego typu awarią, jest wymiana komponentu na nowy.

Uwagę właściciela auta powinien zwrócić wyraźnie słyszalny szum wydobywający się z okolic skrzyni biegów, który w zdecydowanej większości przypadków świadczy o tym, iż uszkodzeniu uległo łożysko sprzęgła. Jego głośna praca najczęściej występuje po wciśnięciu pedału sprzęgła. Zdarza się też, że łożysko hałasuje bez obciążenia, a podczas wciśnięcia pedału sprzęgła szum ustaje. Bardzo nieprzyjemnym objawem jest również nasilające się szarpanie pojazdu podczas ruszania. Za taki stan rzeczy odpowiadają zużyte tłumiki drgań skrętnych w tarczy sprzęgła. Co jeszcze warto wiedzieć?

Jak poradzić sobie z awarią?


Rzadko można spotkać się z sytuacją, w której sprzęgło odmawia posłuszeństwa w sposób natychmiastowy. Różnego rodzaju awarie tego niezwykle istotnego elementu, wynikają raczej z lekceważenia pojawiających się objawów i kontynuowania jazdy przez długi okres. Niestety – kierowcy muszą liczyć się z tym, iż sprzęgła nie należą do grupy części samochodowych, które można poddać procesowi regeneracji. Za dość ryzykowne należy uznać również rozwiązanie polegające na zakupie elementu z rynku wtórnego. Jeżeli nie ma się pewności co do źródła pochodzenia, to nigdy nie wiadomo, czy sprzęgło ma przebieg 20, czy też 200 tysięcy kilometrów.

Jak podkreślają doświadczeni mechanicy z warsztatu  M.K. Elektromechanika Pojazdowa, jedynym skutecznym sposobem na poradzenie sobie z problemem, jest zakup nowego elementu. Jeżeli zaś chodzi o samą żywotność sprzęgła, to warunkuje ją wiele różnorodnych czynników. Mowa tutaj przede wszystkim o umiejętnościach kierowcy, stylu jazdy oraz o sposobie użytkowania. Zwolennicy dynamicznej jazdy muszą liczyć się z tym, iż ryzyko uszkodzenia, jest w ich przypadku większe.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz