Artykuł sponsorowany

Jakie czynności wykonuje notariusz?

Jakie czynności wykonuje notariusz?

Notariusz jest prawnikiem mianowanym przez Ministra Sprawiedliwości. To osoba zaufania publicznego. A jego zadaniem jest zapobieganie sporom sądowym poprzez zapewnienie pewności i bezpieczeństwa obrotu. Nie wykonuje tych zadań co inni prawnicy, ale czynności notarialne, czyli związane z dokumentacją. Ma obowiązek czuwać nad zabezpieczeniem praw i interesów stron oraz pozostałych osób powiązanych ze sprawą.

Kim jest notariusz i jaki ma zakres obowiązków?

Notariusz jest osobą zaufania publicznego. Zakres jego kompetencji jest bardzo rozległy. Jednak wszystkie podejmowane przez niego czynności dotyczą sporządzania właściwych dokumentów, które dzięki jego sygnaturze zyskują moc prawną. Dzieje się tak z tytułu powołania jego osoby przez Ministra Sprawiedliwości, do wykonywania zadań. Wszystkie muszą zostać przeprowadzone zgodnie z literą prawa. Anna Łomnicka Tomasz Obtułowicz Anna Stanek-Wyczółkowska Kancelaria Notarialna w ramach obsługi notarialnej zajmuje się rozległym obszarem zadań, jak sporządzanie aktów m.in. umów sprzedaży, zamiany, darowizn, testamentów, czy ustanowienia hipoteki. W zakresie obowiązków wielu biur jest również spisywanie poświadczeń: podpisu, pozostawania przy życiu, daty okazania dokumentu; oraz protokołów: otwarcia i ogłoszenia testamentu, zgromadzeń wspólników, akcjonariuszy spółek i protestów weksli. Płaszczyzna działań obejmuje również przechowanie papierów wartościowych, wykonanie odpisów, wypisów i wyciągów oraz doręczanie oświadczeń. Notariusz oprócz tego przyjmuje zlecenia na sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i dokonywanie innych czynności wynikających z odrębnych przepisów. Warto skontaktować się z danym prawnikiem, aby ustalić, czy nasza sprawa wpisuje się w jego zakres przedmiotowy kompetencji. Należy też pamiętać, że wysokość opłat reguluje ustawa Prawo o notariacie.

Jak umówić się z notariuszem?

Spotkanie z notariuszem może zostać poprzedzone kontaktem telefonicznym. W ten sposób uzyskamy informacje na temat formalności, które będą dopełnione oraz rodzaju dokumentów, jakie musimy przedłożyć w kancelarii notarialnej. Komunikacja między biurem a osobą zainteresowaną może odbywać się także drogą elektroniczną, przez e-mail. Taka forma pozwoli zaoszczędzić czas i jest bardzo wygodna. Następnie prawnik sporządza czynności notarialne. Do spisania każdego aktu potrzebny jest dowód osobisty lub paszport oraz karta stałego pobytu (o ile taką posiadamy). W przypadku, gdy stroną ma być osoba prawna czy jednostka organizacyjna, niezbędny jest odpis KRS, jak i zgoda właściwego organu tego podmiotu na dokonanie określonej czynności prawnej.

Kiedy notariusz może odmówić sporządzenia aktu notarialnego?

Notariusz ma ustawowy obowiązek sporządzania dokumentów zgodnie z literą prawa. W uzasadnionych przypadkach może jednak odmówić spisania aktu. Ma to miejsce, gdy czynność sprzeczna jest z przepisami,  a reguluje to art. 81 ustawy Prawo o notariacie. Osoba zainteresowana ma przywilej w ciągu siedmiu dni, wnieść zażalenie do sądu okręgowego od podjętej decyzji. Kolejną sytuacją, która nie pozwala prawnikowi spisać dokumentu, jest brak możliwości potwierdzenia tożsamości klienta. Może się zdarzyć, że w przypadku osób fizycznych dowód osobisty czy paszport jest uszkodzony, nieczytelny, co uniemożliwia odczytanie imienia, nazwiska, numeru pesel, czy obywatelstwa. Jeśli chodzi o osoby prawne, powstaje niekiedy problem z ustaleniem i zapisaniem danych z wyciągu KRS: jak nazwa firmy, forma organizacyjna i siedziba NIP oraz adres. Notariusz może odmówić sporządzenia dokumentu prawnego, gdy nie może ustalić rzeczywistego beneficjenta transakcji, właściciela firmy, osoby sprawującej kontrolę nad klientem, akcjonariuszy, udziałowców lub wspólników.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz