Materiał Partnera

Jakich suplementów diety potrzebują wegetarianie i weganie?

Jakich suplementów diety potrzebują wegetarianie i weganie?

Dieta wegetariańska i wegańska opiera się na wykluczeniu z jadłospisu niektórych pokarmów, między innymi mięsa. Zwykle dzieje się tak ze względów etycznych, kulturowych lub środowiskowych. Decydując się na taki krok, warto wiedzieć, w jaki sposób odpowiednio bilansować sobie posiłki, aby nie dopuścić do niedoborów. Czy zawsze jedyną drogą będzie suplementacja?

Czym jest wegetarianizm i weganizm?

Obie diety często są ze sobą mylone dlatego – zanim zaczniemy pisać o suplementach – na samym wstępie warto wspomnieć o nich kilka słów. Wegetarianizm wyklucza tylko i wyłącznie mięso oraz poubojowe produkty pochodzenia zwierzęcego. Dotyczy to nie tylko mięsa czerwonego, ale również drobiu, ryb oraz owoców morza. Błędnie sądzi się, że wegetarianie spożywają ryby i owoce morza, jednak tego typu dieta nosi odrębną nazwę – pescowegetarianizm lub ichtiwegetarianizm. Weganie natomiast wykluczają nie tylko mięso, ale wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, nabiał itd.).

Tego typu diety często wynikają z kwestii etycznych, dlatego wegetarianie i weganie nie definiują się wyłącznie jako „kulinarni odmieńcy”. Unikają wykorzystywania zwierząt w każdej dziedzinie życia, między innymi przemyśle futrzarskim oraz kosmetycznym. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób deklaruje, że ogranicza lub całkowicie odchodzi od spożywania mięsa.

Czy wegetarianie potrzebują suplementacji?

Dieta wegetariańska nie wyklucza jaj i nabiału, przez co może być bogata we wszystkie niezbędne do życia składniki. Przy dobrym zbilansowaniu posiłków, suplementacja nie będzie konieczna. Należy jednak pamiętać, że nawet osoby spożywające mięso, wymagają czasami dodatkowych dawek witamin i minerałów, dlatego ważne jest, aby regularnie robić badania. Kluczowe parametry to zawartość w organizmie witaminy D, witaminy B12 oraz żelaza. Występują one bowiem w ogromnych ilościach w mięsie, natomiast pozostałych w pozostałych produktach w mniejszej.

Jak pisze w swoim poradniku dr med. Jacek Belowski:

„W szerokości geograficznej, w której leży Polska, kąt padania promieni słonecznych w miesiącach jesienno-zimowych jest zbyt mały, nie umożliwia produkcji cholekalcyferolu w skórze. Ilość „zmagazynowanej” witaminy D3 w tkankach zazwyczaj jest niewystarczająca. Badania epidemiologiczne wykazują, że stężenie witaminy D3 lub jej metabolitów u większości dorosłych nie osiąga pożądanego poziomu (…)”.

Niedobory witaminy B12 i D obserwuje się u większości społeczeństwa, a objawy często możemy dostrzec dopiero po latach, gdy spowodują już nieodwracalne zmiany w organizmie.

Suplementacja dla wegan

W przypadku diety wegańskiej sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż wyłącznie witaminy i minerały pozyskują oni wyłącznie z roślin. Struktura i przyswajalność poszczególnych składników będzie zatem o wiele niższa. Weganie powinni przynajmniej raz w roku wykonywać badanie krwi pod kątem przede wszystkim witaminy B12, D oraz żelaza, a także innych zalecanych przez lekarza parametrów. Nie można dopuścić do tego, aby stawiać ideologię ponad własne zdrowie. Mitem jest, że organizm sam sobie dostarcza witaminy B12. Jest ona co prawda produkowana w niewielkich ilościach przez mikroflorę jelita grubego, jednak organizm zupełnie tego nie wykorzystuje. Wchłanianie witaminy B12 zachodzi w jelicie cienkich, także zupełnie innym odcinku przewodu pokarmowego, do którego metabolity bakterii jelita grubego nie są w stanie się przedostać.

Na co musisz uważać?

Będąc na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, musimy uważać na składniki dodawane do suplementów diety. Producenci wysokiej jakości suplementów diety Exim Pharma podkreślają, aby wybierać wyłącznie te dedykowane dla wegan, gdyż wtedy mamy pewność, że nie będą zawierały żadnych substancji pochodzenia zwierzęcego.

Dodatki pochodzenia zwierzęcego w suplementach diety:

  1. Składniki pozyskiwane poubojowo – tutaj wyróżnia się wszystkie te suplementy, które zawierają substancje pozyskiwane z mięsa oraz podrobów zwierzęcych. Najlepszym przykładem jest tran.
  2. Wypełniacze – najpopularniejszym z nich jest laktoza, której nie spożywają weganie. Jest ona pozyskiwana z mleka, zazwyczaj krowiego. Laktoza to nic innego, jak cukier mlekowy, który wytwarza się z serwatki (uboczny produkt produkcji serów). Jest to najczęściej używana w lekach substancja pomocnicza, dlatego wybierając suplementy, trzeba zwrócić uwagę na jej zawartość.
  3. Żelatyna wieprzowa – niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale większość otoczek kapsułek jest wytworzona z żelatyny. Żelatyna to naturalna mieszanina białek i peptydów pozyskiwana na drodze częściowej hydrolizy kolagenu. Jest ona wytwarzana głównie ze skóry, chrząstek oraz kości wieprzowych i wołowych.
Opracowanie:
Warszawa, Ogrodowa 37 lok. 50
tel. 531 586 600
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz