Materiał Partnera

Jak zostać pilotem dla samochodów ciężarowych?

Jak zostać pilotem dla samochodów ciężarowych?

Gdy mijamy samochody ciężarowe na autostradach, zdarza się, że jedzie przed nimi samochód z napisem "pilot". Do czego służy ta funkcja? Jak zostać takim pilotem? Jak zorganizować przejazd transportu dużych gabarytów z pilotażem?

Pilot dla TIRa

Pilotaż samochodów ciężarowych to bardzo trudna praca. Osoba taka jest odpowiedzialna za minimalizowanie utrudnień pojawiających się w czasie transportu i zapewniać bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.

Rozporządzenie MSWiA jasno określa, kiedy pojazd musi być pilotowany. Dzieje się tak, gdy jego gabaryty przekraczają: 23 metry długości lub 4,5 wysokości, 3,2 metra szerokości albo masę całkowitą 60 ton. Zdarza się, że transport pilotować muszą aż dwa samochody, gdy pojazd: jest dłuższy, niż 30 metrów,  wyższy, niż 4,7 metra, szerszy, niż 3,6 metra czy cięższy, niż 80 ton.

Do obowiązków pilota należy nie tylko zabezpieczenie przejazdu pod względem jego widoczności, ale też przy postojach. Ma on też uprawnienia do kierowania ruchem, gdy z transportem stanie się coś zagrażającego bezpieczeństwu drogowemu. Może on więc wydawać polecenia innym kierowcom poprzez sygnały świetlne, znaki drogowe i nakazy ustne w zakresie niezbędnym do utrzymania porządku. Są to uprawnienia podobne do policyjnych.

Jak zostać pilotem drogowym?

W różnych krajach Unii Europejskiej piloci muszą spełniać różnorakie warunki, aby móc pilotować transport ponadgabarytowy. W innych jest to dostępne dla większości kierowców, w innych wymaga dodatkowych uprawnień.

Jeśli chodzi o Polskę kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii B. Oprócz tego dobrze by było, gdyby ukończył on kurs kierowania ruchem drogowym. Polskie firmy często szukają osób z dodatkowymi uprawnieniami do pilotowania transportu za granicą - w tej sytuacji przyda się też komunikatywny poziom języka obcego, aby móc rozwiązywać problemy w czasie różnych zdarzeń drogowych.

Organizacja transportu ponadgabarytowego

Samochód pilotujący nie może przekraczać 3,5 ton. W przypadku transportu ponadgabarytowego, nie może to być jednoślad. Pojazd powinien mieć widoczną tablicę - umieszczoną z przodu lub z tyłu pojazdu, w zależności od miejsca, w którym jedzie za ciężarówką. Musi mieć dwa światła błyskowej na dachu w jasno określonym przepisami miejscu. Muszą być one widoczne z minimum 150 metrowej odległości! Do tego niezbędny jest "szperacz", czyli dodatkowy element oświetlający, zmieniający kierunek. Pilot musi mieć możliwość bezpośredniej komunikacji z kierowcą przez odpowiednie do tego urządzenie.

Organizacją pilotażu zajmują się firmy związane z transportem ponadgabarytowym, takie jak Toka Logistik. Posiadają one odpowiednio wyposażone samochody i doświadczonych pilotów, którzy zapewnią nie tylko dobrą widoczność pojazdu z transportem, ale też uczynią tę podróż bezpieczną, także na terenie innego kraju. To jest bowiem najważniejsze w pracy pilota - aby nic nie zagrażało uczestnikom ruchu drogowego.

Opracowanie:
Woźniki, Czarnoleśna 5
tel. 668 378 738
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz