Materiał Partnera

Jak zbudowana jest cysterna kolejowa i jakie elementy odpowiadają za bezpieczeństwo przewożonego ładunku?

Jak zbudowana jest cysterna kolejowa i jakie elementy odpowiadają za bezpieczeństwo przewożonego ładunku?
Transport kolejowy w każdym państwie odgrywa rolę strategiczną. W szczególności, jeśli dotyczy on przewozu paliw. Dlatego właśnie tak wiele uwagi poświęca się temu, aby proces ten przebiegał zarówno wydajnie, jak i bezpiecznie oraz sprawnie. Aby tak się stało, ładunek musi zostać przetransportowany w odpowiednio zaprojektowanej cysternie. Jak zbudowane są tego typu wagony i dlaczego funkcja zastosowanej armatury jest tak istotna?

Budowa cysterny kolejowej


Nie ma oczywiście jednego zunifikowanego schematu, wg którego buduje się nowoczesne cysterny kolejowe, ponieważ bardzo często różnią się one od siebie takimi parametrami jak pojemność czy długość, aczkolwiek da się zauważyć pewne cechy wspólne. Każdy zestaw składa się ze zbiornika oraz układu jezdnego. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z konstrukcją wykonaną ze stali węglowej o grubości ścianek wynoszącej około 8 mm. Jako wzmocnienia w zdecydowanej większości przypadków używa się odpowiednio wyprofilowanych ceowników. Usztywnienie pierścieniowe to sprawdzone rozwiązanie, które przez szereg lat zdążyło udowodnić swoją wartość w zakresie niwelowania przeciążeń podczas jazdy.

Jeżeli zaś chodzi o układ jezdny, to najczęściej cysterna kolejowa opiera się na dwóch dwuosiowych wózkach. Technologia ta umożliwia poruszanie się z prędkością 120 km/h przy zbiorniku pustym oraz około 100 km/h przy zbiorniku pełnym. Biorąc pod uwagę, że rozstaw czopów skrętu wynosi około 8 m, wagon może bezpiecznie poruszać się po łukach o promieniu nie mniejszym niż 35 metrów. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Co odpowiada za bezpieczeństwo przewożonego ładunku?


Pojemność cystern kolejowych może być bardzo różna i wynosić od 50 do aż ponad 100 m3. Ich wspominana konstrukcja zapewnia optymalny poziom bezpieczeństwa, niemniej jednak nie decyduje o nim w sposób bezpośredni. Cysterny nie służą jedynie do przewozu paliw płynnych. W ich wnętrzu bardzo często znaleźć można substancje takie jak m.in. gazy skroplone czy też mieszaniny różnego rodzaju kwasów przeznaczonych dla przemysłu chemicznego.

W zależności od rodzaju przewożonego ładunku bardzo ważną rolę odgrywa zainstalowana armatura. W jej skład wchodzą przede wszystkim elementy odpowiedzialne za szczelność oraz utrzymywanie właściwego ciśnienia. Mowa tutaj o kurkach kulowych i stożkowych, zaworach zaporowych, pełnoskokowych, proporcjonalnych i gwintowanych zaworach bezpieczeństwa, a także specjalistycznych zasuwach. Nie można pominąć również funkcji przepustnic, separatorów, odwadniaczy, a także filtrów.

Jak podkreślają specjaliści z firmy Arma-Pol, która od lat uważana jest za jedną z najlepszych w branży, armatura cysterny kolejowej to wbrew pozorom bardzo delikatny układ zależnych od siebie elementów. Ewentualna awaria jednego z nich będzie miała wpływ na funkcjonowanie drugiego. Dlatego też, aby uniknąć ewentualnych problemów, trzeba postawić na produkty charakteryzujące się najwyższą jakością. Nie powinno się także bagatelizować kwestii regularnych przeglądów technicznych, którymi wykwalifikowana kadra pracownicza firmy, może się oczywiście zająć.


Opracowanie:
Brzeszcze, Nosala 1
tel. 32 737 44 88
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz