Jak zatrudniać pracowników?
Rozsądna rekrutacja
Pierwszym etapem jest oczywiście rozsądna rekrutacja, która ma za zadanie wyróżnić spośród kandydatów osoby odpowiednie na dane stanowisko. Może ona przebiegać w różnorodny sposób. Niektórzy przedsiębiorcy decydują wyłącznie na podstawie CV i listów motywacyjnych, dla innych ważniejsza jest sama rozmowa kwalifikacyjna. Zdarza się, że przedsiębiorcy organizują test wiedzy o swojej firmie oraz stanowisku, aby znaleźć osobę, której faktycznie zależy na byciu członkiem zespołu, a nie tylko zdobyciu pierwszej lepszej pracy. Podczas rekrutacji trzeba pamiętać o zasadzie ograniczonego zaufania. Nie zawsze to, co kandydaci wpisują do CV, jest prawdziwe.
Obowiązki przedsiębiorcy
Zdecydowanie najbardziej kłopotliwym etapem zatrudniania pracowników są formalności. Przedsiębiorca musi pamiętać o:
- Umowie – powinna być zrozumiała dla obu stron. Istnieje kilak typów umów, między innymi umowa o pracę, umowa zlecenie oraz umowa o dzieło.
- Zgłoszeniu pracownika – każdy pracownik powinien zostać zarejestrowany i zgłoszony do ZUS-u.
- Odprowadzaniu składek – między innymi społecznych i zdrowotnych. Rodzaj składek zależy od typu umowy.
Samo zatrudnienie to jeszcze nie wszystko. Konieczne będzie regularne uiszczanie opłat oraz terminowe wypłacanie pracownikowi wynagrodzenia za wykonywaną pracę. Wszystko powinno być ewidencjonowane, a przedsiębiorca musi opłacać podatki. Żeby nie pogubić się w licznych formalnościach, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Polecaną firmą świadczącą usługi księgowe jest Wiebro, której siedziba znajduje się w Łodzi. Dla przedsiębiorcy prowadzenie kadr i płac to niemały kłopot, a z pomocą księgowego nie musi bać się o pomyłki i niedotrzymywanie terminów.
Przygotowanie do pracy
Kiedy pracownik stanie się już częścią zespołu, nie wolno zapominać o jego właściwym przygotowaniu. Powinien zostać odpowiednio przeszkolony, gdyż nawet w przypadku wieloletniego doświadczenia, problem mogą stanowić różnice np. w funkcjonowaniu przedsiębiorstw lub stosowanych oprogramowaniach. Obowiązkiem pracodawcy jest również zorganizowanie szkolenia przeciwpożarowego, BHP oraz wysłanie nowego pracownika na badania lekarskie.