Artykuł sponsorowany

Jak zapobiec awariom paska klinowego?

Jak zapobiec awariom paska klinowego?

Paski klinowe odpowiadają za prawidłowe działanie silników samochodowych. Ich awaria prowadzi do zaprzestania pracy ważnych podzespołów, a tym samym do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Pasek klinowy pobiera wytworzoną w silniku energię i przekazuje ją do napędzania mechanizmów. Podpowiadamy, jak dbać o pasek klinowy, aby zapobiec jego awarii.

Rola paska klinowego

Pasek klinowy odpowiada za napędzanie wielu mechanizmów, m.in. pompy wodnej i alternatora. Ponadto odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wspomagania kierownicy, wentylatora oraz kompresora klimatyzacji. Zerwanie paska klinowego powoduje brak możliwości uruchomienia samochodu, ponieważ akumulator nie może być już ładowany, a chłodnica przestaje pełnić swoją rolę.

Paski klinowe od renomowanych producentów są jednak bardzo wytrzymałe, dlatego warto jest inwestować w wysokiej jakości części zamienne. W województwie kujawsko-pomorskim godną polecenia firmą, która oferuje szeroki wybór pasów klinowych, jest UNIMET w Rogowie. Najlepsze pasy klinowe wykonane są z dobrych gatunkowo materiałów i mają wielorowkową budowę, dzięki której nie ślizgają się na kołach pasowych. Pasek klinowy należy wymienić, jeśli się obluzował lub uszkodził. Jeżeli działa bez zarzutu, na nowy trzeba go będzie zmienić dopiero przy wymianie rozrządu.

Pasek klinowy musi być właściwie napięty

Bardzo istotne jest, aby co jakiś czas sprawdzać napięcie pasa klinowego – pamiętajmy jednak, aby zawsze robić to, gdy silnik jest zimny. Prawidłowe napięcie decyduje o żywotności paska klinowego. Jeśli pas jest obluzowany, będzie ślizgał się po kołach pasowych i nieprawidłowo napędzał mechanizmy. Szybko doprowadzi to do zbyt słabej pracy alternatora, chłodnicy i innych ważnych podzespołów, a następnie do rozładowania akumulatora i przegrzania silnika. Obluzowany pasek szybciej też ulega zużyciu. Drugim poważnym błędem jest zbyt mocne naciągnięcie paska klinowego, który może się przez to zerwać. Zbyt mocno naciągnięty pas prowadzi też do obciążenia i szybszego zużywania się łożysk kół pasowych.

Regulowanie napięcia paska klinowego

Nowoczesne modele samochodów posiadają wbudowany automatyczny napinacz, który dba o prawidłowe napięcie paska. W starszych modelach o kontrolę napięcia musimy zadbać samodzielnie. Wykonanie regulacji wymaga sporego doświadczenia, dlatego warto jest zgłosić się z tym do profesjonalistów, którzy fachowo ocenią stan paska i dokonają jego ewentualnej wymiany.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz