Artykuł sponsorowany

Jak zabrać się do rozbiórki budynku?

Jak zabrać się do rozbiórki budynku?

Każdy może mieć swoje powody, by dokonać rozbiórki budynku. Czasem chodzi o nieużywany garaż czy składzik, którego remont jest po prostu nieopłacalny. Czasem budynek stoi na działce, którą zakupiliśmy, a nam marzy się zupełnie inne jej wykorzystanie – grunt, że rozbiórka za każdym razem wymaga załatwienia pewnych formalności oraz poczynienie odpowiednich przygotowań. Z czym dokładnie się wiąże?

Kiedy zezwolenie na rozbiórkę nie jest wymagane?

Jeżeli formalności związane z rozbiórką nas przerażają, musimy przede wszystkim dowiedzieć się, czy na pewno nas dotyczą. W celu pozyskania tej wiedzy warto skonsultować się z firmą, której zlecimy rozbiórkę – taką jak ta prowadzona przez Ireneusza Kuźduba.

Okazuje się bowiem, że jeżeli powierzchnia budynku do rozbiórki nie przekracza dwudziestu pięciu metrów kwadratowych (i nie jest on zabytkiem), możemy bez przeszkód przeprowadzić prace. To dobra wiadomość – bez pozwolenia rozbierzemy większość garaży czy niektóre domki działkowe, nie wspominając już o nieużywanych składzikach, kurnikach czy innych budynkach gospodarczych.

Jeżeli nasz budynek nie spełnia powyższych wymagań, nic straconego. W wielu przypadkach wymagane jest wyłącznie zgłoszenie rozbiórki – odpowiedni dokument zanosi się do urzędu starostwa powiatowego. Decyzję zezwalającą nam na rozbiórkę musimy otrzymać w ciągu 30 dni. Nie będzie z tym problemu, jeżeli wysokość budynku do rozbiórki nie przekracza ośmiu metrów, jego odległość od granicy działki wynosi nie mniej niż połowa jego wysokości i nie jest on zabytkiem.

Zezwolenie na rozbiórkę – potrzebne dokumenty

Właściwe pozwolenie na rozbiórkę potrzebne jest wtedy, gdy nasz budynek nie „łapie się” w żadne wymagania – wówczas rzeczywiście będziemy mieli bardzo dużo papierkowej roboty. Do urzędu będziemy musieli dostarczyć szkice projektu, pozwolenia właścicieli działek graniczących z naszą, dokładny opis i zakres robót rozbiórkowych i inne dokumenty. Prace rozbiórkowe można rozpocząć szybciej, jeżeli dany budynek stanowi zagrożenie. Wtedy możemy podjąć odpowiednie działania natychmiast, odkładając kwestię sporządzenia dokumentacji na później.

Pełen wykaz dokumentów niezbędnych do uzyskania zezwolenia na rozbiórkę:

  • szkic usytuowania obiektu,
  • opis sposobu, w jaki zapewnione zostanie bezpieczeństwo ludzi i mienia,
  • projekt rozbiórki budynku (w przypadku, gdy zażąda go starosta),
  • zgoda właściciela obiektu,
  • opis sposobu, w jaki przeprowadzone zostaną prace rozbiórkowe,
  • (w zależności od usytuowania działki) pozwolenia, opinie i uzgodnienia od organów związanych z lasami i terenami wodnymi.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz