Artykuł sponsorowany

Jak wygląda układanie torów tramwajowych?

Jak wygląda układanie torów tramwajowych?

Tramwaje są elementem komunikacji zbiorowej w wielu miastach. Poruszają się one na specjalnych torach, które umieszcza się na różnych nawierzchniach – w asfalcie, ale też na klasycznej podsypce. Prace w tym zakresie przebiegają wieloetapowo, a ich poprawna realizacja gwarantuje właściwy przejazd tramwajów nawet przy długotrwałej eksploatacji torów. Jak właściwie wygląda ich układanie?

Roboty ziemne i odwodnieniowe przy montażu torów tramwajowych

Częstą praktyką przy budowie szlaków tramwajowych jest niwelacja terenu, na którym mają się znaleźć tory. Wyrównanie podłoża i roboty przekopowo-nasypowe zaliczają się do początkowego etapu prac związanych z układaniem nawierzchni dla tramwajów. Ważne jest, by realizacją tego typu działań zajął się wykonawca posiadający odpowiedni do takich zadań ciężki sprzęt. Firma Teknobud przy realizacji robót ziemnych do montażu torów tramwajowych wykorzystuje nowoczesne koparki, wywrotki, walce stalowe, a podłoże wzmacnia poprzez jego stabilizację ciągnikiem z frezarką gruntową.

Co jednak w przypadku torów układanych w ścisłej infrastrukturze miejskiej? W tym wypadku wykonuje się najczęściej betonowe podbudowy. Mogą być one przygotowane zarówno mechanicznie, jak i w pełni manualnie. Nie należy zapominać o realizacji robót odwodnieniowych, a często firmy zajmujące się układaniem torów tramwajowych muszą również przeprowadzić rozbiórkę istniejącej już nawierzchni. Jakie rozwiązania oferują w zakresie montażu wspomnianych szlaków?

Montaż torów w technologii podsypkowej i bezpodsypkowej

Do ułożenia nawierzchni tramwajowych można wykorzystać dwie metody. Zakładają one zastosowanie podsypki lub jej brak. Pierwsze z rozwiązań sprawdza się wszędzie tam, gdzie tory tramwajowe nie są częścią składową innej nawierzchni. Natomiast w sytuacji, gdy nie stanowią one odrębnego szlaku komunikacyjnego, podsypka nie jest wykorzystywana. Komory szynowe można wypełnić np. wkładkami gumowymi bądź betonowymi. Do montażu torów tramwajowych używa się także żywic poliuretanowych.

Popularnym rozwiązaniem stosowanym szczególnie w centrach miast jest wykonanie wspomnianej już betonowej podbudowy. Każda z metod dopasowywana jest indywidualnie do charakterystyki otoczenia, w jakim przygotowywany jest szlak tramwajowy. Po doborze odpowiedniej technologii tory są montowane poprzez umieszczanie w podłożu szyn i ich solidne mocowanie oraz stabilizowanie. Tak zrealizowane roboty pozwalają na bezpieczne przejazdy taborów tramwajowych nawet przy wieloletniej, intensywnej eksploatacji nawierzchni.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz