Artykuł sponsorowany

Jak wygląda spedycja w obrębie krajów Unii Europejskiej?

Jak wygląda spedycja w obrębie krajów Unii Europejskiej?

Przedsiębiorstwa pochodzące z krajów należących do Unii Europejskiej prowadzą ze sobą ożywioną wymianę towarową, będąc dostarczycielami i odbiorcami rozmaitych wyrobów, a często także kooperując ze sobą oraz współuczestnicząc w nierzadko złożonych i wieloetapowych procesach produkcji. Nic więc dziwnego, że jednym z obszarów gospodarki, który rozwija się na wspólnym rynku szczególnie dobrze, okazuje się spedycja międzynarodowa.

Przewozy na rynku wewnątrz unijnym

Wymiana towarowa między krajami będącymi członkami Unii Europejskiej należy do najważniejszych kół zamachowych gospodarek tworzących ją państw. Przepływ ładunków odbywa się w większości za sprawą spedycji kołowej. W przypadku towarów masowych w grę wchodzą przede wszystkim przewozy kolejowe oraz transport samochodowy, dominujący zarówno przy ładunkach paletyzowanych całopojazdowych i drobnicowych, jak i niepaletyzowanych. Jest on wybierany z racji istnienia rozbudowanej sieci dróg i połączeń kolejowych, a także z uwagi na krótki czas przewozu przy korzystnym poziomie kosztów. Nieco skromniejszą rolę odgrywa transport wodny śródlądowy, na co wpływa uboga w skali UE liczba dróg wodnych oraz morski. Dość ograniczone znaczenie ma także transport lotniczy, który może jednak stanowić alternatywę tam, gdzie liczy się skrócenie czasu dotarcia do odbiorcy lub zapewnienie szczególnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Warto też pamiętać, że sporą część rynku stanowi transport kombinowany oraz intermodalny.

Czym wyróżnia się spedycja wewnątrz unijna?

Cechą szczególną przewozów odbywających się wewnątrz Unii Europejskiej jest brak konieczności realizowania skomplikowanych i nierzadko czasochłonnych procedur celnych, które są obowiązkowe w przypadku eksportu poza UE lub importu do niej. Poza koniecznością wypełnienia deklaracji INTRASTAT, jeśli działalność jest wykonywana na większą skalę, niezbędna będzie jedynie dokumentacja wymagana przez istniejące prawo przewozowe oraz niektóre przepisy szczegółowe, a więc m.in. list przewozowy CMR lub świadectwa weterynaryjne, ATP albo ADR. Firma zajmująca się transportem na rynku unijnym np. Diera musi też posiadać licencję na prowadzenie działalności przewozowej oraz uwzględniać istniejące ograniczenia wynikające z regulacji na temat czasu pracy kierowców.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz