Artykuł sponsorowany

Jak wygląda legalizacja butli LPG?

Jak wygląda legalizacja butli LPG?

Jeśli posiadasz samochód, który napędzany jest gazem LPG, to na pewno masz świadomość tego, że regularnie należy przeprowadzać badania, a raz na 10 lat wykonać ponowne badania homologacji, dzięki którym butla otrzymuje legalizację. Jak wyglądają badania butli LPG z samochodów osobowych?

Badania wykonywane podczas legalizacji butli

O to, jak wygląda proces legalizacji zbiornika LPG w samochodzie osobowym, zapytaliśmy ekspertów z firmy Agrotrak, która się w  homologacji butli gazowych LPG i CNG specjalizuje.

Jak wygląda badanie homologacji butli? Przede wszystkim, żeby została ona w ogóle dopuszczona do dalszego użytkowania, musi pozytywnie przejść badania okresowe. W trakcie badania do legalizacji sprawdza się grubość powłoki zewnętrznej zbiornika gazowego i zwraca się uwagę na to, jak wygląda zewnętrza struktura zbiornika. Jeśli butla ma widoczne ogniska rdzy albo uszkodzenia, to nie przejdzie badania. W trakcie badania do legalizacji butli LPG sprawdza się także wytrzymałość ciśnieniową zbiornika.

Zbiornik musi wszystkie etapy przejść pomyślnie, jeśli jego wytrzymałość ciśnieniowa będzie nieodpowiednia pomimo doskonałej grubości powłoki zewnętrznej, to nie zostanie on dopuszczony do dalszego użytkowania.

Warto pamiętać także o tym, że homologację wykonać należy w przypadku sprowadzenia auta z zagranicy i po kolizji drogowej z udziałem auta (nawet jeśli teoretycznie zbiornik nie został uszkodzony).

Kiedy zbiornik może nie otrzymać homologacji?

Jakie są sytuacje, kiedy zbiornik nie otrzyma homologacji? Legalizacja nie zostanie wydana, kiedy:

●       zbiornik jest uszkodzony,

●       pojawiła się korozja zbiornika,

●       grubość powłok jest zbyt mała,

●       nie ma odpowiedniej wytrzymałości ciśnieniowej,

●       informacje i dane na butli są nieczytelne i niemożliwa jest weryfikacji butli,

●       zbiornik nie ma tabliczki znamionowej,

●       jeśli na zbiorniku jest oznaczenie K.E., które oznacza koniec eksploatacji butli gazowej (butle mają żywotność 20 lat od daty produkcji).

Wszystkie badania są przeprowadzane bardzo szczegółowo, dzięki temu można mieć pewność, że butla, która otrzymała legalizację, spełnia wszystkie wymagania i można z niej bezpiecznie korzystać w swoim samochodzie. Nie ma potrzeby jej wymieniania, a legalizacja określa, na ile kolejnych lat jest ona dopuszczona do używania.

Co robić w sytuacji, kiedy zbiornik nie otrzymał legalizacji? Wtedy można po prostu zadecydować o stałym wymontowaniu butli lub zamontowaniu nowego zbiornika na gaz LPG. Koszt montażu nowego zbiornika jest co prawda wyższy, niż koszt legalizacji, ale nadal szybko się zwróci jeśli często korzystamy z samochodu. Jazda samochodem na gaz LPG jest o około 50% tańsza od jazdy samochodem na benzynę.

Opracowanie:
Kraków, Nowohucka 50
tel. 12 653 04 89
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz