Jak wybrać przyczepę do transportu drewna dłużycowego?
Parametry drewna dłużycowego
Drewno dłużycowe zostało sklasyfikowane przez prawo, jako ładunek o ściśle określonych wymiarach. Jego minimalna średnica to 20 centymetrów, natomiast długość 9 metrów w przypadku drzew iglastych oraz 6 metrów w przypadku drzew liściastych. Ze względu na tak obszerne gabaryty, transport tego typu materiałów drzewnych wymaga nie tylko doświadczenia kierowcy, ale także odpowiedniego pojazdu. Podczas wyboru przyczepy do dłużycy trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że będzie poruszała się po różnorodnym podłożu, w zależności od rejonu pozyskiwania drewna oraz docelowego miejsca dostawy.
Przyczepa czy naczepa?
Żeby podjąć decyzję, najpierw należy wiedzieć, czym dokładnie się od siebie różnią. Przyczepa jest to pojazd, który nie posiada własnego silnika i jest po prostu ciągnięty przez inny – w tym wypadku ciągnik lub samochód ciężarowy. Naczepa natomiast nie jest przyczepiana do haka, a spoczywa na innym pojeździe. W fachowych podręcznikach naczepy są określane jako elementy pojazdów członowych. Bardzo często w czasie transportu wykorzystuje się oba typy – samochód ciężarowy wyposażony w naczepę, ciągnie dodatkowo także przyczepę. Transport tego typu wymaga jednak doświadczonego kierowcy, który będzie w stanie poruszać się tak długim i trudnym w obsłudze pojazdem nie tylko na wolnej przestrzeni, ale także w mieście.
Komfort pracy i przepisy prawne
Podczas wyboru przyczepy największe znaczenie ma oczywiście bezpieczeństwo i komfort transportu. Powinna być zabudowana w taki sposób, aby nie stwarzać zagrożenia w stosunku do kierowcy oraz innych uczestników ruchu. Profesjonalną zabudową przyczep na drewno dłużycowe zajmuje się między innymi firma MHS, której siedziba znajduje się w Wilkowie na terenie województwa lubuskiego. Przyczepy powinny być produkowane zgodnie z przepisami prawnymi, które ściśle regulują to, w jaki sposób powinien odbywać się transport dłużycy. Prawo reguluje nie tylko wymiary przyczep i niezbędne zabezpieczenia, ale także ich maksymalny załadunek. W przeciwnym razie pojazd może nie zostać dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Uwagę trzeba zwrócić nie tylko na zabudowę naczepy, ale także jej podstawę, aby była solidna i odporna na obciążenie oraz uszkodzenia.