Jak wizerunek w sieci wpływa na pozycję firmy?

Jak wizerunek w sieci wpływa na pozycję firmy?

W dobie rozwoju społeczeństwa cyfrowego obecność biznesu w internecie jest dziś w praktyce nieodzowna. Internet daje bowiem potężne możliwości do prezentowania, reklamowania i sprzedaży towarów i usług, pozwala również na budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Obecność w sieci pozwala równocześnie internautom na wystawienie opinii firmie w reakcji na jakość produktów czy obsługi, mogą więc oni bezpośrednio wpływać na postrzeganie danego biznesu.

Znaczenie wizerunku firmy

Wizerunek firmy ma bezpośrednie przełożenie na rozwój i obroty przedsiębiorstwa. Pozytywny obraz między innymi wspiera sprzedaż, ułatwia wprowadzenie do obrotu nowych produktów, buduje zaufanie konsumentów i ich stabilną relację z marką, pozwala wyprzedzić konkurencję, zachęca kontrahentów do współpracy, pomaga wreszcie w łagodzeniu sytuacji kryzysowych. Prowadzenie komunikacji marketingowej w internecie można i trzeba prowadzić wieloma kanałami, m.in. przez własną stronę internetową, przy pomocy narzędzi Google, wykorzystując marketing treści, publikowanie na fanpage w mediach społecznościowych czy poprzez realizację kampanii w mailingu. Negatywne opinie i brak reakcji na nie mogą skutecznie zniweczyć poniesione dotychczas przez firmę wysiłki na rzecz budowy pozytywnego obrazu w sieci, a nadszarpniętą w internecie reputację trudno jest potem odbudować. Dlatego dbanie o wizerunek firmy jest dla przedsiębiorców tak ważne i powinno być prowadzone regularnie.

Jak pokazuje opublikowane w październiku 2019 r. badanie rynku przeprowadzone przez IAB Polska/PwC/AdEx, wydatki aż 71% firm na reklamę cyfrową, szeroko związaną z obecnością i rozpoznawalnością dzięki wyszukiwarkom w porównaniu do okresu 2017-2018 znacząco wzrosły [1]. Największe znaczenie mają dziś reklamy przygotowane z myślą o urządzeniach mobilnych, działania związane z SEO i SEM, publikowanie wideo oraz działania remarketingowe. Dynamika wzrostu wydatków jest duża (niemal połowa firm wskazuje wydatki zwiększone o ponad 15%) i wskazuje, że budowanie przez firmy pozytywnego wizerunku w sieci i rozpoznawalności marek ma kluczowe znaczenie dla rozwoju przedsiębiorstw, zwiększania sprzedaży i osiągania zysków. W zasadzie co rok obserwujemy nowe trendy i aktywności. Zjawisko to ma już w praktyce rewolucyjny charakter, nie należy go więc lekceważyć.


Budowanie profesjonalnego wizerunku firm w sieci. Sprawdź >


Korzyści z budowania wizerunku w sieci

Dbałość o wizerunek w internecie jest dziś dla właścicieli firm koniecznością wynikającą z dążenia do jak najlepszego rozwoju firmy. Działania związane z budowaniem pozytywnego wizerunku są bowiem bardzo korzystne, a prowadzone profesjonalnie – przyniosą biznesowi namacalne zyski. Jakie to korzyści? Przyjrzyjmy się im przez pryzmat prowadzonych działań.

1. Założenie internetowej wizytówki – już samo założenie wizytówki pozwala firmie nieposiadającej strony www na zaistnienie w internecie, zebranie i opublikowanie swoich danych teleadresowych, zakresu działalności, zdjęć siedziby, produktów itp. Dzięki wizytówce można dotrzeć do klientów poszukujących w danej branży towarów i usług (jeśli jest opublikowana w katalogach firm) lub wyszukujących lokalnie, w bliskiej sobie okolicy (np. przy pomocy Google Moja Firma). Wizytówki dają możliwość oceny firmy przez klientów: zebranie pozytywnych opinii buduje wizerunek wiarygodnego i rzetelnego przedsiębiorstwa, co zachęca niezdecydowanych do sprawdzenia lub kontaktu. Jeżeli firma ma stronę internetową, to wizytówka może być dla tej witryny źródłem wartościowego ruchu (klienci będą przechodzić do strony z wizytówki) – ma to pozytywny wpływ na widoczność takiej strony w sieci. Istotne znaczenie dla rozpoznawalności marki i budowania wizerunku ma obecność w wyszukiwarce i na mapach Google: narzędzia te wykorzystywane są przez 87,3% i 79,4% internautów (24,5 mln oraz 22,3 mln użytkowników) – dane te potwierdza raport IAB Polska z 1.06.2019 r. [2]. Dlatego warto rozważyć rozszerzenie swojej wizytówki o tę funkcjnującą w narzędziu Google Moja Firma.

2. Marketing treści content marketing jest nowoczesnym i powszechnie dziś stosowanym narzędziem budowania wizerunku, służącym m.in. do komunikacji i prowadzenia polityki reklamowej. Nic dziwnego, internauci są zmęczeni wyskakującymi natrętnie reklamami w sieci i blokują je, potrzeba więc kierować do nich bardziej naturalnie wyglądające komunikaty. Działania content marketingowe umożliwiają nie tylko zauważenie danej firmy czy produktu, ale prowadzone w sposób przemyślany – wybudowanie trwałej i lojalnej relacji konsumenckiej. Dzięki zawartym na stronie rzetelnym i wyczerpującym informacjom o produktach i usługach firmy przedsiębiorstwa mogą precyzyjnie adresować swoją działalność do określonej grupy odbiorców (szczególnie w połączeniu z optymalizacją treści do wymogów wyszukiwarki), prezentować produkty i usługi wraz z ich zaletami oraz korzyściami z zakupu, informować o nowościach i promocjach, mogą ponadto budować obraz eksperta w danej dziedzinie poprzez publikację poradników, artykułów informacyjnych czy eksperckich na firmowym blogu lub portalach branżowych. Klienci poszukują jak najlepszych informacji, zarówno o firmie, jak i szczegółach jej oferty. Jeśli firma dostarczy je – nawiąże relację konsumencką o dużej wartości.

3. Obecność w Social Mediach w czasach ich rosnącej wciąż popularności daje firmom potężne możliwości komunikacyjne i promocyjne. Dzięki fan page’om w popularnych portalach (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram) firmy mogą wykorzystać potencjał mediów społecznościowych do budowania bazy odbiorców, prezentowania w atrakcyjny wizualnie (grafiki, video, zdjęcia) i jednocześnie lekki, mniej oficjalny sposób oferty, organizowania konkursów, mogą też wykorzystać portale społecznościowe do utrzymywania na bieżąco kontaktów z odbiorcami lub potencjalnymi klientami. Buduje to obraz przedsiębiorstwa nastawionego na komunikację, wsłuchującego się w głos klientów i reagującego na nie. Social Media pozwalają na interakcję z odbiorcą w czasie rzeczywistym, przez co czuje on i docenia poświęconą mu uwagę. Dzięki temu klient może na przykład wystawić przedsiębiorstwu lub określonym produktom lepszą ocenę, buduje się więc trwalsza relacja konsumencka, ale też firma zyskuje możliwość natychmiastowego reagowania na sytuacje kryzysowe, które mogłyby zagrozić jej wizerunkowi. Media społecznościowe pozwalają również na łatwiejsze pozyskiwanie baz danych teleadresowych potencjalnych klientów, dzięki czemu firmy mogą potem kierować swoje akcje reklamowe do grupy osób bezpośrednio zainteresowanej konkretnym produktem lub dokonaniem transakcji w tej właśnie firmie.

4. Akcje reklamowe zwiększają zaangażowanie i rozpoznanie marki 
Prowadząc działania w internecie firma do budowania wizerunku wykorzystać może narzędzia stricte reklamowe, na przykład zbierając dane kontaktowe i prowadząc później kampanie mailingowe lub oprzeć działania marketingowe związane z budową wizerunku na kampanii display (banery reklamowe). Oba rozwiązania oferują przedsiębiorstwom sporo korzyści. Mailing umożliwia precyzyjne targetowanie grupy odbiorców i informowanie bezpośrednio zainteresowanych o nowych produktach, akcjach marketingowych czy ogólnie o działalności firmy. Metoda ta podtrzymuje dobrze kontakt z klientami, ułatwia prowadzenie komunikacji i zakotwicza przedsiębiorstwo w ich pamięci, co przekłada się na późniejsze nowe kontakty zakupowe. Z kolei reklama display polega na wyświetlaniu kontekstowym banerów reklamowych – baner wyświetlony obok artykułu specjalistycznego, czytanego właśnie przez klienta umożliwia mu rozpoznanie firmy zajmującej się interesującą go branżą. Dzięki temu przy poszukiwaniu produktów czy usług rośnie prawdopodobieństwo wejścia takiego klienta na stronę reklamowanej firmy. Banery są starszym typem reklamy w internecie, ale dobrze budują wizerunek firmy, która poszukuje nowych klientów i chce do nich docierać różnymi metodami, zabiega więc o ich uwagę.


    5. Oferta na marketplace – metoda na zdobycie nowych klientów

    Marketplace, czyli platformy handlowe są miejscem do prezentowania swojej oferty handlowo-usługowej przez firmy zarówno posiadające stronę WWW, jak i te bez własnej witryny. Marketplace to również pośrednio narzędzie pomagające w budowaniu wizerunku – platforma pozwala umieścić własną ofertę pośród innych z tej samej branży, porównywać je między sobą, ale też skontaktować się z producentem i np. zapytać o szczegóły sprzedaży czy konkretne właściwości produktów. Buduje to obraz firmy rozwijającej swoją działalność, nie bojącej się konkurować z innymi i aktywnie wychodzącej w przestrzeń publiczną.

    Podsumowanie

    Wizerunek firmy w sieci jest elementem kluczowym z punktu widzenia prowadzenia działalności gospodarczej. To w internecie potencjalni klienci wyszukują informacje o firmach, produktach i usługach, tam też sprawdzają opinie o danym przedsiębiorstwie i jednocześnie dzielą się swoim zdaniem. Zarządzanie biznesowym wizerunkiem w internecie wymaga doświadczenia, wiedzy i ostrożności, bo łatwo jest popełnić błąd, który negatywnie odbije się na kondycji firmy. Działania wzmacniające pozytywny obraz muszą być prowadzone regularnie i wielopłaszczyznowo – zapewni to firmie jasny, sprecyzowany i spójny przekaz oraz pozwoli w trafny sposób docierać do klientów. Działania wizerunkowe w dalszej perspektywie przekładają się na większą widoczność w sieci, lepszą rozpoznawalność marki/produktów i wzrost liczby osób zainteresowanych ofertą przedsiębiorstwa. Firma niedbająca o swój obraz w internecie ryzykuje więc nie tylko reputacją, ale też możliwością utracenia klientów na rzecz konkurencji, która potrafi się zaprezentować w sieci jako godna zaufania oraz sprzedać korzyści płynące ze skorzystania z jej oferty.

    ––––––––––––––––––––––––– 


    [1] Dostęp do badań: IAB Polska/PwC/AdEx

    [2] Dostęp: IAB Polska – Raport Internet 2018

    Oceń artykuł (0)
    0.0
    Komentarze
    Dodaj komentarz

    Przeczytaj także

    Wyszukaj firmy z branży