Jak transportować nietypowe towary?
Całopojazdowy czy drobnicowy?
Transport drobnicowy ma pewne ograniczenia, dlatego w przypadku towarów nietypowych najlepszym rozwiązaniem jest całopojazdowy. W słowniku międzynarodowym jest określany skrótem FTL od angielskiego „full truck load”. Polega on na przewiezieniu grupy towarów w całości – od miejsca załadunku do odbioru. W ten sposób całość pojazdu jest zarezerwowana wyłącznie dla jednego klienta. Umożliwia to stworzenie przestrzeni wystarczająco dużej w przypadku ładunków wielkogabarytowych, a także odpowiednie zabezpieczenie towarów kruchych i wrażliwych na stłuczenie lub wstrząsy.
Transport całopojazdowy poleca się w szczególności tym klientom, którym zależy na przewiezieniu towaru indywidualnie, z wykluczeniem pośrednich przeładunków. Należy pamiętać, że w Polsce istnieją jednak pewne ograniczenia co do dozwolonych rozmiarów i ciężarów ładunków. Maksymalna masa to 24 tony, natomiast wymiary: długość do 16 m, szerokość do 4 m, a wysokość do 3,5 m.
Rodzaje naczep transportowych
Bardzo ważny w transporcie jest szeroki wybór naczep, które ułatwią przewiezienie poszczególnych ładunków. Wśród najpopularniejszych można wymienić przede wszystkim:
- Niskopodwoziowe – w ich obrębie można wymienić kilka podtypów, na przykład platformy służące do transportowania maszyn rolniczych.
- Kurtynowe – nazywanie również „firanka” lub „plandeka”. Pozwalają na transport luzem, na paletach lub w big bagach.
- Dłużyce – jak sama nazwa wskazuje, służy do przewożenia wyjątkowo długich przedmiotów, takich jak belki lub rury.
- Cysterny – do transportowania materiałów płynnych lub półpłynnych.
- Wywrotki – przeznaczone do materiałów sypkich, głównie kruszyw np. piasku, żwiru lub kamieni.
- Kontenery – pozwalają na bezpieczny transport zróżnicowanych towarów w bardzo dużych ilościach.
Polecaną firmą transportową, która oferuje przewóz z wykorzystaniem wielu typów naczep jest Sawpol, a jej siedziba znajduje się Bydgoszczy. Warto wspomnieć również o przyczepach typu chłodnie oraz izotermy, które pozwalają na zachowanie optymalnej temperatury, nawet podczas wielokilometrowych przejazdów międzynarodowych.