Artykuł sponsorowany

Jak rozpoznać dobry olej silnikowy?

Jak rozpoznać dobry olej silnikowy?

Olej silnikowy jest kluczowym czynnikiem dla energooszczędnej oraz prawidłowej eksploatacji silnika. To on zapobiega tarciom, a także pełni funkcję ochronną. Zabezpiecza on jednostkę napędową pojazdu przed korozją, a także przed nagarem, z którym do czynienia mają kierowcy aut spalinowych. Dobry olej silnikowy pomaga zatem nawet w oczyszczaniu silnika. Nie należy zatem na nim oszczędzać. Jak jednak dobrać odpowiedni środek smarny dla swojego samochodu?

Tylko olej syntetyczny!

Jeśli chodzi o oleje silnikowe, należy wyróżnić te mineralne oraz na syntetyczne. O ile w przypadku żywności, odzieży, mebli czy innych przedmiotów nas otaczających to, co naturalne jest droższe i wyższe jakościowo, o tyle z olejami jest na odwrót. To właśnie oleje syntetyczne są tymi, które należy kupować. Dlaczego jest to rekomendowane? Przede wszystkim związane jest to z ilością zastosowanych uszlachetniaczy. Ich zadaniem jest wspieranie dodatkowych funkcji środku smarnego, który przestaje zabezpieczać silnik tylko przed tarciami. Dobry olej silnikowy syntetyczny wpływa nawet na lepsze osiągi silnika i niższe spalanie.

Klasyfikacja olejów silnikowych

Kolejnym ułatwieniem przy zakupie olejów silnikowych jest ich oznaczenie API oraz ACEA. Są to klasyfikacje jakościowe Amerykańskiego Instytutu Nafty, a także Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodowych. Dla przykładu ACEA określa klasę olejów napędowych dla silnika benzynowego (A), Diesla (B), niskoemisyjnych silników benzynowych i Diesla (C) oraz dla olejów do samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym (E).

Dla przykładu oleje klasy A mogą mieć jakość A1, A2, A4 lub A5. Podobnie jest z klasą B czy też C.  Jeśli zatem etykieta wskazuje, że olej posiada klasę ACEA A3/B4, oznacza to najwyższą klasę oleju oraz oszczędności silnika. A5/B5 to oznaczenie dla najwyższej jakości oleju i oszczędności paliwa. Najlepsi producenci jasno opisują zastosowane przy produkcji normy, a zakup staje się wtedy tylko formalnością.

Własności fizykochemiczne olejów silnikowych

Dobrej jakości oleje silnikowe powinny charakteryzować się także niskim poziomem popiołu siarczanowego, fosforu oraz siarki. To wtedy zwie się je olejami niskopopiołowymi, które nie zanieczyszczają silnika i mają własności oczyszczania jego wewnętrznej konstrukcji. Oleje te dzięki temu zapewniają lepsze warunki pracy silnika, wydłużając żywotność filtrów redukujących emisję spalin oraz samą żywotność jednostki napędowej.

Ważnymi własnościami fizykochemicznymi są też temperatura płynięcia, temperatura zapłonu, całkowita liczba zasadowa oraz lepkość – olej nie może być zbyt lepki, ani zbyt „rozwodniony”. Aby uniknąć zatem nieodpowiedniego zakupu, należy zwracać uwagę na tzw. klasyfikację lepkości według SAE. Wyróżnia ona:

  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
  • 8 klas letnich: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60 (8 i 12 to klasy dla olejów „przyszłości”).

Marka ma znaczenie

Oleje danych producentów przechodzą częste badania laboratoryjne oraz testy użytkowe w terenie. Pozwala to na wyróżnienie na rynku marek, które można uznać za te premium. W przypadku olejów silnikowych nie tylko są to te słynne, których produkty można dostać na stacjach benzynowych. Warto zainteresować się także olejami TEXACO i SPECOL, które są wysokie jakościowo oraz stosunkowo tanie. Kupić je można w od firmy dystrybucyjnej TEXOIL, która gwarantuje oleje i smary nawet dla branży maszynowej, energetycznej oraz przetwórczej. Zapewnia też ona świetne środki smarne dla aut zasilanych gazem LPG i CNG. Polecane są dla nich produkty marki REPSOL. 

Opracowanie:
Zalesie, Szubińska 37A
tel. 501 927 204
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz