Artykuł sponsorowany

Jak regeneruje się filtry DPF?

Jak regeneruje się filtry DPF?

Wielu kierowców z dłuższym stażem na hasło „filtr DPF” chwyta się za głowę. Ten kosztowny komponent samochodu jeszcze do niedawna wymagał bezwzględnej wymiany po zapełnieniu. Kwitł rynek nielegalnego usuwania tego typu filtrów – wszystko w celu zaoszczędzenia. Na szczęście te czasy są już z nami, bowiem od pewnego czasu możliwe jest czyszczenie, czy też regeneracja filtrów DPF.

Dlaczego filtry DPF się zużywają?

Filtry cząstek stałych, czyli filtry DPF, są z nami od wczesnych lat dwutysięcznych. Producenci niektórych samochodów stosowali filtry mokre wymagające wymiany po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Zdecydowana większość z nich postawiła jednak na filtry suche, które w teorii miały wystarczyć na cały okres eksploatacji samochodu. Niestety, praktyka udowodniła, jak bardzo założenia odbiegały od rzeczywistości – w niektórych przypadkach filtry DPF potrafią się bowiem zanieczyścić już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów! Rzadkie są przypadki, w których filtr DPF wytrzyma dwieście tysięcy na liczniku kilometrów – dlatego z czasem konieczna staje się jego wymiana. Lub czyszczenie. Działaniami regeneracyjnymi zajmują się wyspecjalizowane stacje obsługi, takie jak ta prowadzona przez firmę Auto-Mark.

Sprawny filtr DPF powinien regenerować się samodzielnie. Czujniki, w które go wyposażono, sygnalizują wypełnienie sadzą i nakazują silnikowi taką pracę, by zwiększyć temperaturę w filtrze, a tym samym wypalenie sadzy. Niestety, system ten działa dobrze być może na autostradach i „w trasie”, ale w ruchu miejskim – nieszczególnie. Dlatego też filtry DPF, zamiast się oczyszczać, coraz bardziej się zatykają. To zaś powoduje liczne zmiany w charakterystyce funkcjonowania silnika, które mogą prowadzić do jego uszkodzeń.

Metody czyszczenia filtra DPF

Warsztaty samochodowe prześcigają się w oferowaniu różnych sposobów czyszczenia filtra DPF. Najbardziej chałupnicza metoda zakłada zastosowanie myjek ciśnieniowych i preparatów w rodzaju… płynu do mycia komuników. Innym sposobem jest zastosowanie myjki ultradźwiękowej z detergentami o dużej mocy.

Najlepsza opcja to jednak czyszczenie metodą hydrodynamiczną. Przy jej zastosowaniu cały proces ten trwa około godzinę, a cena wzrasta wraz z czasem, który trzeba przeznaczyć na czyszczenie. Dla przykładu, filtry DPF w samochodach i autach dostawczych wymagają dłuższego czyszczenia, a więc sama usługa jest także droższa. Na szczęście nowe filtry DPF sprawiają mniej problemów, bo producenci samochodów nauczyli się na swoich błędach.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz