Artykuł sponsorowany

Jak radzić sobie z najczęstszymi awariami układu chłodzenia w samochodzie?

Jak radzić sobie z najczęstszymi awariami układu chłodzenia w samochodzie?

Dzięki sprawnemu układowi chłodzenia możliwe jest utrzymanie właściwych warunków do pracy jednostki napędowej. Jego awarii nie należy ignorować, zwłaszcza podczas jazdy. Zwlekanie z konsultacją mechaniczną może skutkować bowiem poważniejszymi i droższymi konsekwencjami. Przede wszystkim warto regularnie sprawdzać poziom płynu chłodniczego, jak również czystość samej chłodnicy.

Uszkodzona pompa wody

To element odpowiedzialny za właściwą cyrkulację płynu chłodniczego. Niewłaściwy jego obieg przekłada się na podwyższenie temperatury silnika, a to prowadzi do poważnych awarii i kosztownych remontów. Pompa wody z reguły powinna być wymieniana z taką samą częstotliwością jak pasek rozrządu. Niemniej jednak nigdy nie można mieć stuprocentowej pewności, że poszczególne komponenty nie ulegną nieoczekiwanej usterce. Podobnie jest i z tym elementem w układzie chłodzenia samochodu. U podstaw jej niesprawności może leżeć na przykład zużyte łożysko lub koło pasowe. W takim przypadku będzie słyszalny charakterystycznymi głośnymi dźwiękami dochodzącymi z okolic jej umiejscowienia. Warto również dbać o czystość płynu chłodniczego, ponieważ bardzo często także on jest powodem awarii.

Zabrudzona chłodnica

Kolejną przyczyną usterek w układzie chłodniczym są same chłodnice, które stanowią jego podstawowy element konstrukcyjny. To ona odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury napędu oraz zapobiega wrzeniu płynu chłodniczego. W związku z tym, że jest umieszczana z przodu auta, podczas jazdy jest narażona na przedostawanie się do niej wszelkich zabrudzeń, błota oraz liści. W takim przypadku proces chłodzenia może być utrudniony i nie zachodzi poprawnie. Konieczne jest dokładnie wyczyszczenie komponentu, czym mogą zająć się między innymi mechanicy z serwisu Auto Kuler w Szczecinie. Innym powodem może być również uszkodzenie chłodnicy na skutek rdzy, a co za tym idzie, rozszczelnienia i wycieku płynu. Taką awarię usuwa się poprzez proces regeneracji elementu, a w przypadkach skrajnych ubytków wymiany na nowy egzemplarz.

Niesprawny termostat

Wiele usterek układu chłodzenia silnika jest spowodowanych zacięciem się termostatu w pozycji zamkniętej bądź otwartej. W pierwszym przypadku oznacza to krążenie cieczy jedynie po małym obiegu, co powoduje nieustanny wzrost temperatury prowadzący do możliwości przegrzania się napędu. W drugim zaś z kolei w układzie sytuacja jest odwrotna – ciecz dostaje się do chłodnicy, przez co nie ma warunków do osiągnięcia minimalnej temperatury pracy dla silnika. Zaistnienie usterki można zweryfikować, przykładając dłoń do chłodnicy lub górnego węża doprowadzającego do niej ciecz roboczą. Jeśli elementy będą zimne, a samochód się grzeje, oznacza to zepsuty termostat. Niestety, takie okoliczności wymagają również jego całkowitej wymiany.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz