Artykuł sponsorowany

Jak przebiega produkcja znaków drogowych? Najważniejsze informacje

Jak przebiega produkcja znaków drogowych? Najważniejsze informacje
Znaki pionowe to podstawowy element, zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Tylko właściwie wyprodukowane oznakowania są w stanie służyć użytkownikom i zarządcom dróg. Jak przebiega proces produkcji znaków? Jakie warunki należy spełnić, aby znak pojawił się przy drodze?

Normy certyfikacyjne

Znaki drogowe są określane jako ,,wyroby wysokiego ryzyka", w ramach dyrektywy dotyczącej wyrobów budowlanych (CPD). Wynika to z ich wyjątkowej funkcji informacyjno-ostrzegawczej. W celu dopuszczenia do sprzedaży, znaki muszą być certyfikowane. Każdy producent znaków pionowych powinien posiadać Certyfikat Stałości Właściwości Użytkowych, wydany przez notyfikowaną, niezależną jednostkę badawczą.

Kolejnym krokiem jest określenie Deklaracji Właściwości Użytkowych danego wyrobu. Spełnienie wymogów formalnych, uprawnia producenta do wyróżniania swoich produktów oznaczeniem CE. Znaki drogowe stałe, nieposiadające etykiety z numerem certyfikatu, są powszechnie uznawane za nieprawidłowe, jako niespełniające norm przepisowych.

Lico znaków

Każdy znak drogowy składa się z lica i podkładu. Lica znaków drogowych są przygotowywane w technologii druku sitowego i cyfrowego. Wśród podstawowych typów folii nakładanych na lico, wyróżniamy folię kulkową oraz mikropryzmatyczną. Ta pierwsza znajduje zastosowanie głównie na drogach lokalnych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Zapewnia umiarkowaną widoczność i służy przez kilka lat eksploatacji.

Jak wygląda sytuacja z folią mikropryzmatyczną? ,,Przede wszystkim jest nieco odporniejsza. Posiada też udoskonalone właściwości fotometryczne, dzięki czemu jest lepiej dostrzegana przez kierowców. Folię tę stosuje się na większości dróg o sporym natężeniu ruchu, łącznie z drogami ekspresowymi i autostradami” – komentuje ekspert firmy Andros, wyspecjalizowanej w produkcji oznakowania drogowego.

Niezwykle istotną kwestią jest odblaskowość znaków. Stopień odblaskowości regulują przepisy. Wyróżniamy folie odblaskowe I generacji (obecne na drogach powiatowych, gminnych i wojewódzkich) i II generacji, o większym stopniu widoczności (drogi krajowe jednojezdniowe i dwujezdniowe, autostrady i drogi ekspresowe). Efekt lepszego dostrzegania folii odblaskowej można uzyskać, poprzez stosowanie laminatu antyroszeniowego. Specjalna powłoka zmniejsza wpływ kropelek rosy na tarczę znaku, czyniąc ją bardziej czytelną.

Wykonanie podkładu

Podkłady metalowe są wykonywane z arkusza ocynkowanej blachy stalowej lub aluminiowej, poddawanej obróbce plastycznej. Cechuje je prostota oraz solidność. Wielkość podkładu zależy od wielkości znaku drogowego. ,,Wyróżniamy znaki mini (MI), małe (M), średnie (S), duże (D) i wielkie (W). Rozmiar znaku jest regulowany przepisami. Zależy przede wszystkim od typu drogi, przy której ma się znajdować” – dodaje specjalista Andros.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje podkładów – jednorodne i warstwowe. W przypadku tych pierwszych, krawędzie tarcz są usztywnione na całym obwodzie, poprzez podwójne zagięcie krawędzi razem z narożnikami. Szerokość drugiego zagięcia wynosi kilkanaście milimetrów i umożliwia montowanie znaków za pomocą obejm zaciskowych. Tarcza może być również wzmocniona stalowymi profilami, służącymi jako element montażowy do przykręcenia uchwytów, łączących znak z konstrukcją wsporczą. W przypadku podkładów warstwowych, znaki składają się z zewnętrznych warstw ocynkowanej i malowanej blachy stalowej, a także z rdzenia ze spienionego polistyrenu. Budowa warstwowa gwarantuje wysoką sztywność przy dwukrotnym obniżeniu wagi tablicy.

W zależności od stosowanych technik wytwórczych, tarcze z blachy są poddawane obróbce chemicznej. Maluje się je proszkowo, na kolor szary – także z tyłu. Krawędzie tarcz mogą być zabezpieczone ocynkowaną i pomalowaną ramką ochronną. ,,Przygotowane w ten sposób podkłady są odporne na korozję, estetyczne, a przede wszystkim zgodne z przyjętymi standardami certyfikacyjnymi, umożliwiającymi montaż znaku we wskazanym miejscu” – podsumowuje ekspert firmy Andros.

Oceń artykuł (2)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży