Materiał Partnera

Jak powstają kompozycje zapachowe?

Jak powstają kompozycje zapachowe?

Zmysł powonienia to jeden z pięciu zmysłów, za pomocą których poznajemy otaczający nas świat. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywa, dopóki go nie stracimy, na przykład wskutek przeziębienia. Bez zapachu nie jesteśmy choćby w stanie odczuwać smaków. Odgrywa on też istotną rolę na poziomie komunikacji niewerbalnej. Nie dziwi więc, jak ważne są zapachy i aromaty powstałe na potrzeby przemysłu.

Czym różni się zapach od aromatu?

Zapach i aromat w potocznej mowie często traktowane są synonimicznie i używane zamiennie. Tymczasem między tymi pojęciami istnieją drobne różnice, które nabierają większego znaczenia na gruncie przemysłu. Zapach to przede wszystkim zdolność związków chemicznych do pobudzania zmysłu powonienia, co prowadzi do odczuwania pozytywnych lub negatywnych wrażeń. Z tego też powodu węch określany jest jako zmysł chemiczny, podobnie jak smak. Reaguje on bowiem na bodźce chemiczne nie mechaniczne, jak wzrok czy dotyk. Aromatem natomiast określa się tylko te substancje lotne, których celem jest wywołanie wyłącznie przyjemnych wrażeń.

Widzimy zatem, że zapach jest określeniem o szerszym zakresie znaczeniowym. Jak podkreśla firma Ipra Polska, producent aromatów i kompozycji zapachowych, do aromatów zaliczymy przede wszystkim aromaty spożywcze, które wykorzystywane są po to, by poprawić walory smakowe żywności. Stosowane są one w produkcji między innymi słodyczy, wyrobów mlecznych i mięsnych, a także suplementów diety czy odżywek dla sportowców. Dostępne są w różnych formach, na przykład proszku, płynu lub emulsji. Warto zauważyć, że coraz częściej stosowane są aromaty koszerne oraz aromaty halal.

Tworzenie kompozycji zapachowych

Kompozycje zapachowe znajdują swoje zastosowanie przede wszystkim w branży kosmetycznej oraz perfumeryjnej. To one odgrywają istotną rolę w rozwijającym się aromamarketingu. W ich tworzeniu bardzo ważne są oczekiwania klienta, czyli firmy, która zleca wykonanie kompozycji zapachowej. Niekiedy już opracowanie koncepcji zostaje powierzone ekspertom, jednak nawet przy pełnej dowolności muszą oni brać pod uwagę przeznaczenie kompozycji zapachowej. Z nią powiązane są także kwestie dotyczące tego, czy kompozycja zapachowa będzie dobrze współgrać z produktem oraz samą marką. Na tym etapie wybrany zostaje kierunek działań oraz konkretny typ zapachu, nad którym będą pracować specjaliści.

Nie ma jednak sprawdzonej metody na wcielenie projektu aromatu w życie i stworzenie kompozycji idealnej. Proces ten odbywa się metodą prób i błędów. Pojedyncze nuty zawarte w zapachu muszą spójnie się sobą komponować na każdym etapie – nie tylko na samym początku uwalniania zapachu, ale też po pewnym czasie. To ważne ze względu na specyfikę zapachu, który w miarę upływu czasu osiąga punkt kulminacyjny, po którym łagodnieje. Widzimy to na przykład w przypadku perfum, gdzie ważne są nie tylko przyjemne doznania, ale również trwałość zapachu. Dlatego też kompozycje zapachowe powstają na drodze łączenia składników w różnych proporcjach aż do osiągnięcia oczekiwanego efektu.

Opracowanie:
Kraków, Szafrana 9
tel. 12 260 66 20
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz