Artykuł sponsorowany

Jak poradzić sobie z uszkodzonym zaworem EGR?

Jak poradzić sobie z uszkodzonym zaworem EGR?
Współczesna konstrukcja silników spalinowych znacząco różni się od rozwiązań, z jakimi można było zetknąć się jeszcze kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście lat temu. Szczególnie widoczne jest to w przypadku podzespołów, których funkcjonowanie odpowiada za zmniejszenie emisji i poprawę jakości spalin. Doskonały przykład stanowi tutaj zawór EGR, który pomimo stosunkowo prostej konstrukcji dość często ulega usterkom. W jaki sposób je rozpoznać?

Jakie są objawy uszkodzenia zaworu?


Specjaliści z branży motoryzacyjnej są absolutnie zgodni co do tego, że żywotność zaworu EGR wynosi około 150 tysięcy kilometrów. I choć oczywiście nie jest to sztywno nakreślona reguła, to po przekroczeniu tej granicy trzeba powoli liczyć się z tym, że element może odmówić posłuszeństwa. Na całe szczęście w nieszczęściu objawy wadliwego funkcjonowania są na tyle charakterystyczne, że nawet mniej doświadczeni kierowcy nie będą mieli większych problemów, aby samodzielnie zaobserwować, że dzieje się coś niewłaściwego.

Uwagę każdego właściciela samochodu powinna zwrócić sytuacja, w której na obrotach jałowych auto po prostu gaśnie. Usterka tego typu może być wyjątkowo irytująca podczas stania w korku lub czekania na zmianę świateł. Usterka zaworu EGR może dać o sobie znać także podczas jazdy. Jeżeli pojazd z niewyjaśnionych przyczyn wyraźnie traci swoją moc, a silnik zaczyna sprawiać wrażenie ociężałego, najprawdopodobniej świadczy to o uszkodzeniu sondy lambda, czyli najistotniejszej części zaworu. Za dość charakterystyczny, choć jednocześnie nieoczywisty objaw uznaje się także czarne spaliny wydobywające się z wydechu. Co jeszcze warto wiedzieć?

Wymiana zaworu EGR – nowy czy używany?


Zawory EGR niestety nie należą do rodziny części samochodowych, które dobrze poddają się procesowi regeneracji. Można oczywiście pokusić się o profesjonalne wyczyszczenie elementu, aczkolwiek działania takie rzadko kiedy przynoszą zadowalające rezultaty. Dlatego też wielu kierowców decyduje się na zakup części pochodzących z rynku wtórnego. Jednakże jak podkreślają mechanicy z firmy Mech-Mar, opłacalność inwestycji uzależniona jest w tym przypadku od szczęścia. Jeśli uda się trafić na uczciwego sprzedawcę oraz mało wyeksploatowany zawór, można mieć pewność, iż posłuży on przez kolejne kilka lat. Zdarzają się jednak sytuacje, w których zakupiony element nie stwarza problemów jedynie przez parę tygodni.

Dlatego też wszyscy ci, którym zależy na tym, aby pozbyć się usterki skutecznie, powinni zdecydować się na zakup nowego komponentu. Z cenami bywa bardzo różnie. W zależności od marki pojazdu oraz technologii, w której został opracowany i skonstruowany sam zawór, trzeba liczyć się z kosztami wynoszącymi od 200 do nawet 2500 złotych. Z wymianą w żadnym wypadku nie powinno się zwlekać, gdyż niewłaściwie funkcjonowanie EGR-u ma bardzo negatywne oddziaływanie na pozostałe części silnika.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz