Jak poradzić sobie z uszkodzonym zaworem EGR?

Współczesna konstrukcja silników spalinowych znacząco różni się od rozwiązań, z jakimi można było zetknąć się jeszcze kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście lat temu. Szczególnie widoczne jest to w przypadku podzespołów, których funkcjonowanie odpowiada za zmniejszenie emisji i poprawę jakości spalin. Doskonały przykład stanowi tutaj zawór EGR, który pomimo stosunkowo prostej konstrukcji dość często ulega usterkom. W jaki sposób je rozpoznać?
Uwagę każdego właściciela samochodu powinna zwrócić sytuacja, w której na obrotach jałowych auto po prostu gaśnie. Usterka tego typu może być wyjątkowo irytująca podczas stania w korku lub czekania na zmianę świateł. Usterka zaworu EGR może dać o sobie znać także podczas jazdy. Jeżeli pojazd z niewyjaśnionych przyczyn wyraźnie traci swoją moc, a silnik zaczyna sprawiać wrażenie ociężałego, najprawdopodobniej świadczy to o uszkodzeniu sondy lambda, czyli najistotniejszej części zaworu. Za dość charakterystyczny, choć jednocześnie nieoczywisty objaw uznaje się także czarne spaliny wydobywające się z wydechu. Co jeszcze warto wiedzieć?
Dlatego też wszyscy ci, którym zależy na tym, aby pozbyć się usterki skutecznie, powinni zdecydować się na zakup nowego komponentu. Z cenami bywa bardzo różnie. W zależności od marki pojazdu oraz technologii, w której został opracowany i skonstruowany sam zawór, trzeba liczyć się z kosztami wynoszącymi od 200 do nawet 2500 złotych. Z wymianą w żadnym wypadku nie powinno się zwlekać, gdyż niewłaściwie funkcjonowanie EGR-u ma bardzo negatywne oddziaływanie na pozostałe części silnika.
Jakie są objawy uszkodzenia zaworu?
Specjaliści z branży motoryzacyjnej są absolutnie zgodni co do tego, że żywotność zaworu EGR wynosi około 150 tysięcy kilometrów. I choć oczywiście nie jest to sztywno nakreślona reguła, to po przekroczeniu tej granicy trzeba powoli liczyć się z tym, że element może odmówić posłuszeństwa. Na całe szczęście w nieszczęściu objawy wadliwego funkcjonowania są na tyle charakterystyczne, że nawet mniej doświadczeni kierowcy nie będą mieli większych problemów, aby samodzielnie zaobserwować, że dzieje się coś niewłaściwego.
Wymiana zaworu EGR – nowy czy używany?
Zawory EGR niestety nie należą do rodziny części samochodowych, które dobrze poddają się procesowi regeneracji. Można oczywiście pokusić się o profesjonalne wyczyszczenie elementu, aczkolwiek działania takie rzadko kiedy przynoszą zadowalające rezultaty. Dlatego też wielu kierowców decyduje się na zakup części pochodzących z rynku wtórnego. Jednakże jak podkreślają mechanicy z firmy Mech-Mar, opłacalność inwestycji uzależniona jest w tym przypadku od szczęścia. Jeśli uda się trafić na uczciwego sprzedawcę oraz mało wyeksploatowany zawór, można mieć pewność, iż posłuży on przez kolejne kilka lat. Zdarzają się jednak sytuacje, w których zakupiony element nie stwarza problemów jedynie przez parę tygodni.