Jak płacimy, kupując w Internecie?
Z Internetu korzystamy codziennie. Przeglądamy nie tylko portale informacyjne i blogi, ale także robimy zakupy w e-sklepach. A jak lubimy płacić za zakupione produkty?
Rośnie popularność sklepów internetowych
Aby prowadzić sklep internetowy, niezbędne jest założenie działalności gospodarczej. Jak się okazuje, nie zniechęca to zainteresowanych. Potwierdzają to liczby – eksperci szacują, że wartość e-zakupów w 2016 r. wyniesie ok. 36 mld zł. Co więcej, wartość tego rynku będzie rosnąć w przyszłych latach, bo dziś – jak wynika z badania „Wizerunek polskiego sektora bankowego”, które zostało przeprowadzone przez TNS Polska i KIR – na zakupy w Internecie decyduje się połowa klientów banków.
Rozwój e-handlu spowodował, że zarówno właściciele sklepów internetowych, jak i klienci zaczęli zwracać baczną uwagę na bezpieczeństwo. Zastosowanie środków szczególnej ostrożności jest wymagane głównie, gdy mowa o płatnościach bezgotówkowych. Jakie zwyczaje w tym zakresie mają Polacy? Czy kupując w sieci, wolimy od razu uiścić rachunek, korzystając z bankowości elektronicznej, czy może jednak wybieramy paczkę za pobraniem, regulując zobowiązanie dopiero w momencie otrzymania towaru? Te informacje mają spore znaczenie dla właścicieli sklepów internetowych, którzy dostosowują ofertę i formy płatności, kierując się preferencjami swoich klientów.
Lubimy płacić gotówką…
Choć coraz więcej Polaków chętnie wybiera bankowość elektroniczną, to jednak najwięcej – niemal 16% – ankietowanych wskazało, że za zakupy w sieci lubi płacić gotówką. Mniej, bo 12% badanych, zadeklarowało płatność za zakupione towary, korzystając z bankowości elektronicznej. Atutem tej formy płatności jest przede wszystkim możliwość skorzystania z autouzupełniania pól – użytkownik nie musi się obawiać, że pomyli się przy wpisywaniu np. kwoty przelewu.
Jeżeli chodzi o formy płatności, to jest ich naprawdę wiele. 8% ankietowanych przyznało, że lubi mieć wybór formy płatności, co oznacza, że za zakupione towary i usługi mogą oni zapłacić zarówno gotówką, jak i wykorzystując systemy płatności pay-by-link czy bankowość elektroniczną.
…i nieufnie podchodzimy do płatności telefonem
Właściciele sklepów internetowych, portali informacyjnych czy blogów doskonale dostosowują się do trendów i przyzwyczajeń użytkowników. W ostatnim czasie dynamicznie rośnie liczba mobilnych stron www. Takie witryny są przystosowane do wyświetlania się na różnych urządzeniach, np. tabletach czy smartfonach. Jeżeli chodzi o te drugie, to dostęp do nich ma już niemal 80% Polaków. Choć chętnie przeglądamy strony internetowe czy zapoznajemy się z asortymentem sklepów internetowych, korzystając właśnie ze smartfona, to jednak wciąż niewielu z nas wykorzystuje to urządzenie, aby zapłacić za zakupy – z badania ZBP wynika, że tylko 2% respondentów wskazało, że korzysta z takiego rozwiązania. Dlaczego?
Choć intensywnie korzystamy ze smartfonów, to jednak nie każdy z nas ma pewność, czy takie płatności są całkowicie bezpieczne. A okazuje się, że do bezpieczeństwa przywiązujemy bardzo dużą uwagę – zależy nam na tym, aby sprzedawca dostał pieniądze bez konieczności ponoszenia przez nas ryzyka. Można oczywiście spodziewać się, że w najbliższych latach coraz więcej osób przekona się do płatności telefonem, ale na razie wciąż najpopularniejszymi formami regulowania należności za zakupy online są płatność gotówką i przelewy bankowe.
Źródło: KIR, Sondaż: Jak Polacy płacą w Internecie.