Artykuł sponsorowany

Jak odróżnić środki trwałe od wyposażenia?

Jak odróżnić środki trwałe od wyposażenia?
Prawidłowe prowadzenie ewidencji środków trwałych jest obowiązkiem każdego, kto prowadzi własną działalność gospodarczą. Niestety, nie zawsze jest to łatwe. Problemy mają nie tylko początkujący przedsiębiorcy, ale również ci, którzy na rynku funkcjonują od lat. Czym różnią się środki trwałe od wyposażenia i czy warto prowadzić dokumentację samodzielnie, czy może lepiej skorzystać z pomocy biura rachunkowego?

Czym ją środki trwałe?

Definicja środków trwałych została ujęta w ustawie PIT i środki te określa się jako: „(…)przedmioty oraz nieruchomości stanowiące własność lub współwłasność podatnika, które zostały nabyte bądź wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania(…) aby sprzęt został uznawany za środek stały, musi być użytkowany dłużej niż rok.”. Oznacza to, że wszystko to, co nie będzie użytkowane przez okres dłuższy niż rok, nie może zostać zaliczone do środków trwałych. Wielu przedsiębiorców właśnie z tego powodu ma problem z właściwym klasyfikowaniem i prowadzeniem ewidencji środków trwałych. Warunkiem uznania za środek trwały jest również jego koszt – wydatek ten musi przekraczać 10 000 PLN.

Jak definiuje się wyposażenie?

Co z innymi wydatkami, które nie są zaliczane do środków trwałych? Wszystko to, czego wartość przekracza 1500 PLN i jest użytkowane krócej niż rok, będzie uznawane za wyposażenie. Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób klasyfikować sprzęt, który nie kosztował więcej niż 10 000 PLN, lecz jest stosowany w firmie dłużej niż rok. Czy będzie on wyposażeniem, czy może środkiem trwałym? Odpowiedź na to pytanie jest prosta, gdyż zalicza się go do nieco innej kategorii, nazywanej środkiem trwałym niskocennym. W tej sytuacji nie trzeba wpisywać sprzętu do ewidencji środków trwałych.

Jak prowadzić dokumentację?

Samodzielne prowadzenie dokumentacji może okazać się trudne. Wiele definicji jest z początku niezrozumiałe dla przedsiębiorcy, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy doświadczonego księgowego. Pomoc w prowadzeniu księgowości i rachunkowości firmy oferuje między innymi biuro rachunkowe mgr inż. Jolanty Krzyształowskiej, które znajduje się w Krakowie. Właściciel firmy musi liczyć się z tym, że nieprawidłowe prowadzenie księgowości może nieść za sobą wiele konsekwencji. Niektóre problemy pojawiają się dopiero po latach. Przykładem może być zaliczenie wydatku do środków trwałych, kiedy kłopoty pojawiają się dopiero w momencie likwidacji działalności, czy też modernizacji. Przedsiębiorca ma oczywiście możliwość naniesienia korekty, dlatego warto skorzystać z pomocy biura rachunkowego na każdym etapie prowadzenia firmy.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz