Artykuł sponsorowany

Jak odbywa się przewóz ładunków ponadgabarytowych?

Jak odbywa się przewóz ładunków ponadgabarytowych?

Właściciele firm transportowych najczęściej współpracują z przedsiębiorstwami produkcyjnymi, bo te mają regularne zlecenia na przewóz gotowych produktów. Niektórzy jednak zajmują się również przewozem ładunków ponadgabarytowych. Posiadając odpowiednią flotę pojazdów i zezwolenia, oferują transport właściwie dowolnych towarów. Jak odbywa się przewóz ładunków ponadgabarytowych?

Czym jest ładunek ponadgabarytowy?

Ładunek ponadgabarytowy (zwany także ponadnormatywnym) przekracza zarówno wymiarami, jak i masą normy określone w ustawach. Najczęściej długość takich ładunków wynosi ponad 17 m, a ciężar przekracza 42 t.

Przykładowymi ładunkami, które zostaną zakwalifikowane jako ponadgabarytowe, są m.in.: lokomotywa parowa, czołg czy samolot. Na co dzień jednak większość firm, które mają w  ofercie transport ładunków ponadnormatywnych (np. firma Gid-Pol) zajmuje się transportem ciężkiego sprzętu budowlanego i ogromnym zbiorników. Zlecenia te realizują na potrzeby np. przedsiębiorstw budowlanych.

Jak odbywa się przewóz ładunków ponadgabarytowych?

Nie każda firma transportowa może podjąć się przewozu ładunku ponadnormatywnego. W  ich przypadku liczy się zarówno odpowiednia flota pojazdów, jak i doświadczenie. Zanim ładunek o przekraczających normy wymiarach pojawi się na drodze, przewoźnik musi zadbać o kilka kwestii.

Podstawową sprawą jest wytyczenie optymalnej trasy. To wcale nie takie proste, jakby się mogło wydawać. Dlaczego? Wystarczy jedno niewielkie rondo lub zwężenie ulicy na całej trasie, aby pojazd przewożący ładunek ponadgabarytowy utknął. W tym przypadku liczy się zarówno skrupulatność osoby odpowiedzialnej za wytyczenie trasy, jak i doświadczenie kierowcy. Bywa, że na trasie konieczne jest chwilowe zdemontowanie np. znaków drogowych. To zaś znacząco podnosi koszty całej operacji.

Wszystkie ładunki ponadgabarytowe muszą zostać odpowiednio zabezpieczone. To także wyzwanie, bo nie zawsze produkt ma taki kształt, który pozwala zastosować dobrze znane rozwiązania – zdarza się, że przewoźnik spędza sporo czasu, by znaleźć optymalny sposób zabezpieczenia ładunku.

Przewoźnicy muszą także zdobyć wymagane pozwolenia. W tym przypadku – poza kosztami – dużą rolę odgrywa także czas wydania decyzji. Wreszcie transport ponadnormatywny wymaga pilotażu. Dopiero po spełnieniu wszelkich formalności możliwe jest fizyczne umieszczenie ładunku na przyczepie. Ze względu na stopień skomplikowania całej operacji bardzo ważne jest, aby korzystać z usług specjalistów – firm, które mają doświadczenie w  organizacji przewozu ładunków ponadgabarytowych.

Opracowanie:
Gidle, Reymonta 49
tel. 34 327 20 25
Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz