Jak ludzie czytają w Internecie? 5 filarów angażujących treści

Jak ludzie czytają w Internecie? 5 filarów angażujących treści

Czy wiesz, że użytkownik w ciągu 10 sekund decyduje, czy chce dalej czytać tekst w sieci[1]? To właśnie w tym czasie musisz przekonać odbiorców, aby pozostali na stronie WWW i zapoznali się z dalszą treścią materiału. Coraz częściej okazuje się, że liczy się już nie tylko, to co zostało napisane, ale również, w jaki sposób zostało przedstawione wizualnie. Zanim zaczniesz tworzyć nowe wpisy, to sprawdź, jak pisać internetowe artykuły, aby użytkownicy chętniej je czytali.

Jak internauta czyta treści na stronie internetowej? 

Według badania z 2008 roku odbiorcy zapoznają się jedynie z 20-28% treści na stronie WWW, którą odwiedzają[2]. Choć od tego czasu minęło już wiele lat, to wyrażony w postaci powyższej statystyki problem jest wciąż aktualny. Okazuje się bowiem, że internauci przede wszystkim przeglądają i skanują teksty w serwisach online. Jeżeli chcesz tworzyć wpisy na portale, to musisz też wiedzieć, jak czytają internauci.

Analizy konsumpcji treści przez użytkowników sieci prowadzone są od wielu lat. Ogromną popularność zdobyło na przykład badanie z 2006 roku. Na podstawie analizy map cieplnych stwierdzono, że czytelnicy najwięcej uwagi poświęcają lewej i górnej stronie artykułu. Wizualizacja danych w kształcie litery „F” była dowodem, że z każdą kolejną linijką ilość przyswojonego tekstu oraz poziom zainteresowania nim maleją. Należy jednak pamiętać, że z czasem nastąpiły zmiany w sposobie przyswajania internetowych publikacji.    


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Obecnie użytkownicy przywykli do przewijania treści, przez co jednocześnie zwiększył się obszar czytelniczej uwagi. Powstało kilka modeli konsumpcji internetowych wpisów. Okazuje się, że na różnorodne teksty możemy patrzeć:

  • warstwowo – skanując nagłówki i śródtytuły oraz pomijając właściwy tekst pod wyróżnikami;
  • punktowo – pomijając duże fragmenty tekstów i poszukując konkretnej informacji w danym materiale (np. linku, cyfr czy określonych słów);
  • znakowo – utrzymując wzrok skupiony w jednym miejscu i przewijając treść (występuje częściej na urządzeniach mobilnych niż komputerach);
  • omijająco – celowo ignorując pierwsze słowa wiersza, gdy wiele zdań tekstu zaczyna się od tych samych wyrazów;
  • hierarchicznie – zwracając uwagę na górną lewą część ekranu (tytuł i lead) oraz stopniowo zmniejszając zainteresowanie kolejnymi linijkami tekstu;
  • szczegółowo – zapoznając się dokładnie z publikacją, ze względu na zainteresowanie tematem lub poszukiwanie informacji[3].     

jak czytają internauci

Na podstawie przedstawionych wzorców widzimy, że powszechne stało się skanowanie treści w Internecie. Okazuje się, że internauci nie czytają zdanie po zdaniu tekstów na stronach WWW, ale przeskakują po fragmentach w zależności od tego, na co zwrócili swoją uwagę. Wyróżnikiem może być zarówno interesujący link, jak i słowo kluczowe. Według badań większość ludzi skroluje tylko 50 – 60% serwisu WWW[4] i jeżeli nie znajduje tam odpowiedzi na zadane pytanie, to zaczyna szukać gdzieś indziej.

Webwriting, czyli jak pisać teksty do Internetu?

Od lat w kontekście tekstów na stronach WWW mówi się, że forma staje się ważniejsza od zawartości. Potwierdza to sposób konsumowania treści przez użytkowników, który wyznacza również nowe zasady tworzenia artykułów. Pamiętajmy, że content stanowi obecnie jeden z najważniejszych czynników wpływających na ranking serwisu w Google. Odpowiednie przygotowywanie materiałów internetowych może zapewnić więc nie tylko większą liczbę odbiorców, ale również wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Jak więc pisać teksty do Internetu, aby odbiorcy chcieli je czytać? Oto najważniejsze filary wartościowego i angażującego marketingu treści:

1. Odpowiednia strategia content marketingu

Czy wiesz, że aż 84% użytkowników oczekuje publikowania przez marki treści, które bawią, dostarczają rozwiązań oraz tworzą wydarzenia i doświadczenia[5]? Wspomniana statystyka jednoznacznie pokazuje, że publikowanie jakościowych wpisów na stronach internetowych jest obecnie wymaganym standardem. Wartościowe treści mogą okazać się skutecznym narzędziem marketingowym, tylko jeśli staną się elementem optymalnie przygotowanego planu publikacji.

Skuteczna strategia content marketingowa wymaga na początek wskazania celów S.M.A.R.T. – konkretnych, mierzalnych, osiągalnych, istotnych i określonych w czasie. W kolejnym etapie należy określić grupę docelową oraz personę kupującego (szczegółowy opis idealnego konsumenta). Podstawą niezawodnego planu jest ocena sytuacji wyjściowej oraz analiza działań konkurencji. Na koniec należy zająć się wyborem właściwej formy treści oraz odpowiednich kanałów dystrybucji.

2. Atrakcyjny wygląd tekstu

Dobra prezentacja tekstu charakteryzuje się czytelnością, przejrzystością i atrakcyjną formą. Jak więc powinna wyglądać internetowa treść? Przede wszystkim musi być właściwie sformatowana. Należy więc szczególną uwagę zwrócić na długość publikacji – nie powinna być krótsza niż 500 znaków. Artykuł, który nie spełnia tego warunku, jest uznawany za mniej wartościowy przez wyszukiwarkę.

Estetykę oraz czytelność materiału zapewni ponadto czcionka o rozmiarze od 14 do 16 punktów. Bardzo istotną rolę w tym zakresie odgrywa również podział treści. W tekstach należy używać chwytliwych nagłówków oraz umożliwiające intuicyjne poruszanie się po treści akapity. Do formatowania publikacji pod SEO wykorzystuje się pogrubienia, a dla atrakcyjniejszej formy listy, wypunktowania oraz zdjęcia. 


 

3. Research i poszukiwanie inspiracji

Content tworzony jest z myślą o konkretnych odbiorcach – takich, którzy mogą zamienić się w klientów. A co jeśli brakuje nam pomysłów na kolejne publikacje? Inspiracji na angażujące i wartościowe wpisy możemy poszukiwać za pomocą różnorodnych metod. W przypadku blokady pisarskiej świetnie sprawdzą się: Buzzsumo, podpowiedzi wyszukiwarki oraz narzędzia Google, programy do wyszukiwania słów kluczowych czy generatory tematów na bloga.

Podstawą pracy każdego twórcy internetowego jest profesjonalny research. Źródłem inspiracji dla nowych artykułów czy wpisów mogą okazać się następujące rodzaje treści:

  • recenzje produktów i usług,
  • podręczniki oraz kursy,
  • social media i fora internetowe,
  • publikacje własne oraz konkurencji,
  • wydarzenia branżowe,
  • komentarze i pytania użytkowników.

4. Cechy dobrego stylu

Jak pisać treści do Internetu, aby odbiorcy chcieli je czytać? Przede wszystkim powinniśmy kierować się cechami dobrego pisarskiego stylu. Jedną z istotnych zasad jest umieszczanie kluczowych informacji na początku materiału. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększamy swoją szansę na wzbudzenie zainteresowania u odbiorcy danym tematem.

Wiedząc, że atrakcyjny tekst internetowy zawiera średnio od 2000 do 4000 znaków, powinniśmy decydować się na krótkie i konkretne zdania. Pamiętaj również, aby w swoich publikacjach unikać strony biernej, która może kojarzyć się odbiorcom z urzędowym stylem. Do bardzo ważnych zasad należy ponadto tłumaczenie kontekstu czy posługiwanie się prostym słownictwem.  

5. SEO copywriting i słowa kluczowe

Chcesz poprawić pozycję Twojej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania? W takim razie musisz zadbać o odpowiednie przygotowanie treści pod SEO. Skuteczny content powinien być jednocześnie czytelny i użyteczny dla odbiorców oraz wartościowy dla Google. Lepszą optymalizację pod kątem wyszukiwarek możesz uzyskać dzięki na przykład słowom kluczowym.

Mówi się, że zapytania stanowią punkt styku pomiędzy witryną a internautą poszukującym treści odpowiadających jego zainteresowaniom i potrzebom. Wyróżniamy różne rodzaje fraz kluczowych np. brandowe, ogólne czy longtailowe. Z punktu widzenia SEO warto postawić również na odpowiednie formatowanie tekstów, opisy strony czy linkowanie wewnętrzne.  A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wyszukiwarka ocenia Twoją stronę internetową, to wykonaj darmowy SEO audyt i zleć optymalizację specjalistom.

Jak widać, użytkownicy traktują konsumpcję wpisów internetowych zadaniowo. Zwykle zapoznają się z publikacją uważnie i szczegółowo, gdy zostaną zainteresowani tematem i jeśli czytają materiał dla przyjemności. Lepszemu przyswajaniu publikacji sprzyja nie tylko angażująca zawartość, ale też atrakcyjna forma. Jeśli chcesz docierać do nowych odbiorców, to sprawdź, jak planować treści.


Źródła: 

[1] https://www.senuto.com/pl/blog/webwriting/

[2] NN/g: How Little Do Users Read

[3] https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/

[4] UX Myths

[5] Digital 22: The state of inbound marketing

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz