Jak kupować akumulatory trakcyjne?
Jakie akumulatory wybierać?
Wózki widłowe są nieodłącznym elementem wszelkich magazynów oraz rozległych hal produkcyjnych. Zdarza się, że wbudowany fabrycznie akumulator ulega osłabieniu lub całkowitej awarii, a wtedy konieczny będzie zakup nowego. W tym momencie pojawiają się schodki, gdyż na rynku można znaleźć wiele akumulatorów trakcyjnych w zróżnicowanych cenach. Te z najniższej półki zwykle są masowo produkowane w Chinach i mogą ulegać osłabieniu już po kilku tygodniach stosowania. Nie do końca można temu zapobiec, dlatego najważniejsze jest, aby kupić ogniwa porządnej jakości.
Podczas zakupu akumulatora należy zwracać wagę na:
- Markę – ma ona duży wpływ na jakość. Akumulatory od znanych i zaufanych producentów mają nie tylko dłuższą żywotność, ale bardzo często również okres gwarancyjny.
- Cenę – zwykle idzie w parze z jakością. Akumulator powinien być inwestycją na lata, dlatego nie warto oszczędzać na jego zakupie, gdyż można rozczarować się jakością tanich modeli.
- Moc – każdy akumulator trakcyjny powinien mieć moc dostosowaną do potrzeb pojazdu.
- Rozmiary – muszą umożliwiać swobodny montaż w urządzeniu.
Wysokiej jakości ogniwa i baterie trakcyjne można znaleźć między innymi w ofercie firmy Cemar, której siedziba znajduje się w Gliwicach.
Podstawa – właściwe użytkowanie!
Nawet najlepszy akumulator trakcyjny może ulegać osłabieniu przy nieprawidłowym użytkowaniu. To właśnie z tego wynika mit, jakoby ogniwa trakcyjne były wyjątkowo awaryjnym i mało żywotnym rodzajem. Akumulatory należy zawsze użytkować zgodnie z zaleceniami producentów. Przedstawiciele sklepu powinni udzielić instrukcji, w jaki sposób i jak często należy je ładować. Ich budowa jest oparta o tzw. pancerną płytę dodatnią, dzięki czemu odpowiednio użytkowane osiągają żywotność na poziomie 1500-1200 cykli ładowań i rozładowań. Standardowe akumulatory to – dla porównania – około 500 cykli. Ogniwa trakcyjne wraz z rozwojem technologii, montuje się w coraz większej ilości pojazdów – są wykorzystywane do zasilania nie tylko wózków widłowych, ale także melexów oraz samochodów elektrycznych. Z powodzeniem zastępują zasilanie alternatywnymi źródłami, opartymi na spalaniu, co jest rozwiązaniem przede wszystkim ekologicznym.