Artykuł sponsorowany

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Największym problemem osób przesiadających się ze zwykłej skrzyni biegów na automat jest ograniczenie ruchu lewej stopy w poszukiwaniu sprzęgła. Najlepiej spokojnie położyć ją na podnóżku, ponieważ w przeciwnym razie możemy przypadkiem wcisnąć hamulec. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do kolizji. Gdy już opanujemy tę sztukę, to należy skupić się na uproszczonej obsłudze automatycznej skrzyni biegów, która składa się z następujących oznaczeń: D, R, P oraz N.

Poznaj opis trybów

Podstawowym ustawieniem jest D (Drive), który pozwala na jazdę, podczas której auto samo  adaptuje się do przyspieszania oraz zwalniania. Bardzo podobnie zachowuje się, gdy wybierzemy tryb R, oznaczający Reverse, czyli bieg wsteczny. Jednak najwięcej problemu sprawiają kierowcom dwie inne opcje automatycznych skrzyni biegów: P i N. Ustawienia Parking należy używać, gdy następuje zatrzymanie kół, ponieważ włącza ono blokadę opon. Wdrożono je w celu umożliwienia parkowania oraz postoju. Natomiast tryb Neutral powinno się używać, gdy następuje przedłużony postój bądź auto wymaga wrzucenia luzu. Dodatkowo, w niektórych samochodach możemy spotkać opcje S oznaczającą tryb sportowy oraz W, który stosuje się w trudnych warunkach np. na oblodzonych terenach lub podczas poślizgów.

Czego nie należy robić, gdy mamy samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Przede wszystkim powinniśmy unikać wybierania opcji N podczas jazdy, zjazdów ze wzniesień i zatrzymań np. na sygnalizacjach świetlnych. W przeciwnym razie doprowadzamy do obciążania przekładni. Co więcej, częste wybieranie tego trybu może skrócić ich żywotność, w szczególności odnosi się to do skrzyń automatycznych ze sprzęgłami hydrokinetycznymi. Inny często popełnianym błędem jest korzystanie z ustawienia P, jeżeli auto jest w ruchu. Nie należy również wyłączać silnika, gdy pracuje na trybach D lub R. Tego typu sytuacje mogą doprowadzić do zniszczenia automatu. Na szczęście w samochodach najnowszej generacji stosuje się nowoczesne rozwiązania, czyli skrzynie z elektronicznym selektorem trybu jazdy, które pozwalają uniknąć wymienionych wyżej błędów.

O czym jeszcze należy pamiętać, korzystając z automatu?

Wszyscy właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów, powinni pamiętać o regularnej wymianie oleju i filtrów. Te tradycyjne modele ze sprzęgłem hydrokinetycznym oraz CVT wymagają zmiany maksymalnie, co 60 tysięcy kilometrów. Musi być on odpowiednio dobrany, zgodnie z zaleceniami producenta na mineralny bądź syntetyczny. Natomiast w przypadku skrzyń dwusprzęgłowych można to robić po przekroczeniu 60 tysięcy kilometrów. Warto wspomnieć także o zautomatyzowanych skrzyniach mechanicznych, w których wystarczy wymienić olej raz na kilka lat, ale nie należy zapominać o wymianie płynu w układzie hydraulicznym. Tego typu prace warto powierzyć profesjonalistom z firmy AutoMat Sentyrz. Jeżeli chcemy zadbać o swoje auto z automatem, powinniśmy pamiętać, że pierwszym krokiem do tego jest regularna wymiana oleju, wykonana przez doświadczonych mechaników, która nie doprowadza do zbierania się różnych zanieczyszczeń.  Działają oni na rynku prawie od 30 lat i jako jedni z pierwszych na polskim rynku specjalizowali się w naprawach oraz obsłudze automatycznych skrzyń biegów. To wszystko za sprawą właściciela, który zdobywał doświadczenie w niemieckim serwisie, co nauczyło go świadczenia usług na najwyższym poziomie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz