Artykuł sponsorowany

Jak działa alternator?

Jak działa alternator?

Alternator to zasadniczo prądnica prądu zmiennego. W tym przypadku uzwojenie robocze znajduje się w stojanie, a nie w wirniku jak w prądnicach prądu stałego. Dlatego też w alternatorach nie trzeba stosować komutatora. Zadaniem alternatora jest ładowanie akumulatora, dzięki któremu pojazd może się poruszać. Urządzenie to opatentował w roku 1896 Nikola Tesla.

Zasada działania

Na przestrzeni lat szczegóły wpływające na efektywność alternatora zmieniły się, ale schemat działania pozostaje wciąż taki sam. Celem pracy alternatora jest zamiana energii mechanicznej na prąd, który wykorzystywany jest do bieżącego zasilania osprzętu samochodowego i doładowywania akumulatora. Alternator przymocowany jest do silnika. Z wałkiem korbowym łączy go pasek wielorowkowy bądź klinowy. Podstawowym elementem każdego alternatora jest nieruchomy stojan i wirnik, który wytwarza pole elektromagnetyczne i w ten sposób indukuje prąd. Alternator produkuje prąd zmienny, a więc wymaga zastosowania układy prostującego z regulatorem napięcia.

Znaczenie poprawnego montażu

Wytrzymałość alternatora zależy od wielu czynników. Znaczenie ma m.in. dokładna lokalizacja urządzenia. Jeśli będzie ono znajdować się za nisko, może do niego przenikać brud, co powoduje znacznie szybsze zużycie alternatora. W niektórych samochodach urządzenia te narażone na takie samo zagrożenie jak tarcze hamulcowe. Mogą one pękać na skutek różnicy temperatur np. po gwałtownym wjeździe autem w kałużę z zimną wodą. Nie ma jednak reguły, która mówiłaby, jak często alternator wymaga wymiany na nowy bądź naprawy. Jeżeli mamy wątpliwości co do jego pracy lub zamontowania, możemy zapytać fachowców w takich miejscach, jak profesjonalny serwis alternatorów w Zakładzie Mechaniki Pojazdowej.

Cel działania alternatora w silniku

Alternator samochodowy zamienia energię mechaniczną w prąd, który zasila instalację elektryczną pojazdu. Alternator jest więc w praktyce rodzajem synchronicznej prostownicy prądy zmiennego, która pracuje przy zmiennej prędkości obrotowej. Moment obrotowy z pracującego silnika jest przenoszony przy pomocy przekładni pasowej na wirnik alternatora. Po osiągnięciu odpowiedniej wysokości prędkości obrotowej alternator wytwarza prąd zmienny, który prostowany jest następnie przez układ diod. To właśnie alternator utrzymuje akumulator w stanie naładowania. Warto pamiętać, że prąd w aucie bierze się właśnie z alternatora, a akumulator jedynie dostarcza energię potrzebną do rozruchu jednostki napędowej auta oraz zasilania urządzeń elektrycznych w chwili postoju danego pojazdu.

Oceń artykuł (8)
3.1
Komentarze (1)
Dodaj komentarz
Bartek B.
Bartek B.
06.01.2019
Ważne, by dodać ,,w chwili postoju podczas wyłaczonego silnika"