Artykuł sponsorowany

Jak dobrać olej silnikowy?

Jak dobrać olej silnikowy?

 Dobór olejów silnikowych to tylko z pozoru łatwe zadanie. Dzisiaj na rynku można spotkać się bowiem z wieloma ich typami, które dedykowane są dla innych parametrów danych marek i modeli samochodów z określonymi silnikami. Istotne jest zatem zwracanie uwagi między innymi na klasy olejów, czy też na marki producenckie. Kierowanie się tylko i wyłącznie ceną może być zaś zgubne. Pamiętaj bowiem, że olej silnikowy ma olbrzymie znaczenie przy prawidłowym funkcjonowaniu auta podczas jazdy!

Grupy olejów

Każdy kierowca samochodu osobowego, dostawczego itd. powinien znać między innymi pięć podstawowych grup olejów, które kategoryzowane są ze względu na swoją bazę oraz zawartość różnych związków uszlachetniających. To między innymi liczba i jakość dodatków, wyznaczają klasę danej cieczy motoryzacyjnej, na co warto zwracać uwagę.

Do pierwszej grupy zalicza się zatem najtańsze oraz najprostsze oleje mineralne, które coraz rzadziej są wykorzystywane, a nawet sprzedawane. Grupa druga to oleje minerale, o niższej zawartości siarki, a przy tym o wyższym stężeniu węglowodanów nasyconych, co jest pozytywne dla pracy silnika. Niestety i te produkty, nie spełniają dzisiejszych wymagań eksploatacyjnych nowoczesnych silników spalinowych. Znacznie lepszymi olejami są zatem te z grupy trzeciej. Tu mowa o roztworach poddanych procesom hydrokrakingu oraz hydroizomeryzacji, co nadaje niemalże syntetyczne właściwości olejom. Prawdziwe syntetyczne produkty, zaliczane są jednak do grup IV i V, i to one są najbardziej rekomendowane przez mechaników oraz producentów. Zalicza się do nich bowiem oleje syntetyczne powstałe w wyniku skomplikowanych syntez chemicznych. Wielokrotnie spotkać się można zatem z wysokimi jakościowo estrami kwasów karboksylowych, poliglikolami, czy z olejami silikonowymi.

Warto wiedzieć! Przy zakupie oleju warto zawsze zwracać uwagę na to, czy mamy do czynienia z produktem mineralnym, półsyntetycznym oraz syntetycznym. Obecnie przyjęło się, że najlepsze z nich są te ostatnie.

Klasy olejów

Oprócz grup olejów, można również rozróżnić tzw. klasy olejów, które przygotowało Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodowych (ACEA) oraz Amerykański Instytut Naftowy (API). Przyjęto zatem, że dla pojazdów benzynowych należy wybierać produkty z oznaczeniem „A”, dla pojazdów dieslowych z oznaczeniem „B”, a dla najbardziej wymagających silników i układów wydechowych, często z zamontowanym filtrem cząstek stałych DPF, przyjęto oznaczenie „C”. Dla przykładu można się spotkać zatem na rynku z olejami:

  • A3/B3 – o wysokiej jakości, które przeznaczone są do silników benzynowych i wysokoprężnych, również do dłuższych przebiegów między wymianami;
  • A3/B4 – o wysokiej jakości, przeznaczone do dłuższych przebiegów między wymianami, a wymagane dla silników Diesla wyposażonych we wtrysk bezpośredni;
  • A1/B1 – oleje podstawowej jakości typu „Fuel Eco” (paliwooszczędne), które niestety nie nadają się do stosowania w niektórych silnikach;
  • oleje z symbolem „C” – oleje silnikowe typu „Low SAPS”, o obniżonej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki.

Marki olejów

Na polskim rynku można spotkać się z różnymi markami olejów silnikowych. W testach jakościowych, które uwzględniają wiele czynników, obecnie przodują produkty marek Motul, Valvoline, Total, Mobil, Shell, czy Castrol. Szczególnym wyróżnieniem charakteryzują się jednak oleje Mobil, czyli koncernu, który jako pierwszy opracował skład roztworów syntetycznych. To właśnie te oleje są stosowane dzisiaj nawet w sporcie wyczynowym, a ich bardziej ekonomiczne wersje, są zarówno wysokie jakościowo, jak i atrakcyjne finansowo. Warto zatem u dystrybutorów wyrobów motoryzacyjnych pytać właśnie o produkty marki Mobil. Kupić je można w detalu, a także w hurcie, między innymi od szeroko wyposażonego sklepu CARWIT, w którym znaleźć można niemalże wszystkie pomniejsze części samochodowe.

Opracowanie:
Szczecin, Księcia Witolda 9
tel. 91 484 42 77
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz